Český pohár + MČR družstev - 17. a 18. závod - ŘÍČANY
Přes tři stovky bikerů přijelo bojovat do Říčan o poslední možné body do Českého poháru pro rok 2014, v sobotu dopoledne byl na programu sprint, odpoledne middle. Oba sobotní závody měly start i cíl mimo centrum. Vše si ale závodníci vynahradili v neděli, kdy při MČR družstev projížděli okolím areálu několikrát. Centrum závodu bylo v areálu ZŠ u Říčanského lesa, kde závodníci našli vše potřebné od občerstvení, úschovy kol až po ubytování v tělocvičně.
Sobotní sprint se konal na mapě Údolí Rokytky v měřítku 1:7500, mapu připravil Martin Sajal, tratě postavila Markéta Kalinová. Podle informací z cíle byla většina lidí spokojena. V M21E kraloval Marek Pospíšek (TBM), který vedl od 4. kontroly a svůj náskok plynule navyšoval. Druhé místo obsadili společně sprintový specialista Radek Laciga (VSP) a Honza Lauerman (SJI) se ztrátou 1:06. Na dalších místech skončili Vojta Ludvík (STB), Jirka Hradil (TZL) a Martin Tišnovský (TBM). Ve W21E vyhrála Martina Tichovská (VSP) před Renatou Paulíčkovou (SJI), rozdíl v cíli byl 35 sekund, třetí skončila Veronika Kubínová (SKV) se ztrátou 44 sekund, za nimi skončily Stanislava Fajtová (VBA), Naděžda Skácelová (TSU) a Markéta Drobníková (ZUP).
Odpolední middle se konal v Babickém lese, měřítko mapy bylo 1:15000, autorem mapy byl Honza Kabát, tratě postavil Martin Sajal. Právě měřítko mapy způsobilo největší polemiku, většina závodníků si podle reakcí v cíli přála mapu 1:10000, ale je nutno říci, že mapa byla i tak poměrně dobře čitelná. Závodu se zúčastnilo 359 závodníků, což byl letos mimo vícedenních se zahraničními účastníky nejvyšší počet v jednom závodě. V mužské elitě vyhrál opět Marek Pospíšek (TBM) před Honzou Lauermanem (SJI) a Jirkou Hradilem (TZL). Ztráta druhého a třetího byla 47, respektive 53 sekund. V dámské elitě také opět vyhrála Martina Tichovská (VSP), o 1:23 před Veronikou Kubínovu (SKV) a o 3:19 před Renatou Paulíčkovou (SJI).
Po sobotních závodech byli při večerním vyhlášení dekorováni i vítězové Česhého poháru MTBO za rok 2014. V mužích vyhrál Marek Pospíšek, na dalších místech skončili Honza Lauerman a Honza Svoboda. V ženách vyhrála Martina Tichovská před Renatou Paulíčkovou a Veronikou Kubínovou. Martina Tichovská získala jako jediná ze všech kategorií maximální možný bodový zisk, vyhrála 3 MČR a všechny započítavané závody Českého poháru. V dalších kategoriích vyhráli Tomáš Hruška (M14), Jan Hašek (M17), Václav Šňupárek (M20), David Schwab (M21A), Tomáš Plíhal (M21B), Lukáš Hegner (M21C), Alexandr Toloch (M40 Long), Roman Charvát (M40 Short), Harald Männel (M50), Petr Nejedlý (M60), Magdalena Mišoňová (W14), Vilma Králová (W17), Markéta Jirásková (W21A), Zuzana Kiacová (W21B), Andrea Rejholcová (W40) a Dana Králová (W50).
MČR družstev se konalo v Říčanském lese, měřítko mapy 1:15000, mapu i tratě připravil Martin Sajal. Závody byla opravdu velmi vyrovnané, pořadí se celou dobu přeleválo a první tři štafety dorazily do cíle nakonec pospolu. Vyhrál tým KOS TJ Tesla Brno (Ševčík, La Carbonara, Tišnovský, Chromá, Pospíšek), na druhé místě USK Praha (Hora, Hrdinová, Kopecký, Tichovská, Laciga), třetí pak SKOB Zlín (Šňupárek, Kubínová, Graubner, Divilová, Hradil). Celý závod se nakonec rozhodoval až v pytlíku posledního úseku, kde se sjeli 3 nejlepší družstva. Radek Laciga byl v těsném vedení i po oražení sběrné kontroly, ale následný kopeček ukázal jasně doménu Marka Pospíška, který tak vyhrál v Říčanech všechny tři závody.
Kompletní výsledky individuálních závodů včetně mezičasů naleznete na webu závodů a i na ORISU. Výsledky družstev s detailními mezičasy hledejte jen na webu závodů, protože ORIS mezičasy pro týmové soutěže nepodporuje.
Závodníky MTBO čeká nyní zimní spánek, Český pohár se rozběhne opět až na přelomu dubna a května 2015. V příštím roce čekají závodníky pravděpodobně závody nejen v Čechách a na Moravě, ale i v Maďarsku a na Slovensku.
málokdy něco vytýkám...
Když jsem okolo té cesty cca 10 minut před startem 00 jel, nedalo se o nějaké sjízdnosti vůbec mluvit - jak je napsáno v protokole o závodě, úsek cesty dlouhý asi 120 metrů byl plný klád, které šly tak maximálně přenést. Takže je možné, že:
- sis ten úsek jen špatně zapamatoval (což považuju za méně pravděpodobné) - každopádně jako plný překážek byl vyznačen jen o krátký úsek pod kontrolou, třeba postup 32 - 33 se zprava dal jet bez problému
- lesáci byli velmi produktivní a klády během závodu stihli odklidit. Čemuž by se dalo i věřit - po závodě jsme zaslechli, že po té cestě někdo jel a projel.
V průběhu závodu už jsme se tím místem nezabývali, i hlídač tamních kontrol se přesunul k fotbalovému hřišti řešit další ještě víc problematickou situaci...
Pěkné závody, díky!
Jen bych se přimlouval za to, aby čáry mezi kontrolami byly vedeny přímo bez zalamování (tam, kde to jde). A tam, kde něco překrývají byly přerušeny.
Krasna tecka na zaver
Na zavody jsem se tesil cely rok, protoze vim ze Mirek a Martin jsou perfekcionisti a budou se snazit udelat zavod, co nejlepsi, coz se jim nakonec velmi povedlo a cely vikend tak byl dustojnym zakoncenim sezony.
Jelikoz vetsina z vas vi jakej jsem rejpal, tak si i zde neodpustim par poznamek, i kdyz nebylo skoro kritizovat co
Sprint:
- pekne citelna mapa, clovek se musel stale soustredit, jedinou vytkou tak bylo prilis mnoho civilistu v lese, ale co bych o vikendu Prahy chtel, ze :-) , ale u toho rybnika s hasicema, ci kdo to byl, fakt mohl stat nejakej poradatel a trochu to tam krotit (psi, deti, nastvani rodice)
- vyrezane kolecka, (vyreavaji se vic ;-) ) kody odsunuty, moc hezke, za kazde prehlidnuti jsem tak mohl nadavat jen sobe
Middle
- Opet luxusni teren i stavba, ktera byl bohuzel srazena dolu tim, ze mapa za jizdy fakt nesla cist (asi starnu a musim si koupit bryle). Presne toto je teren kde desitkove meritko ma smysl.
- pekne vyrezane kolecka a spojnice, bohuzel pri posouvani kodu kontrol u M21A (a zrejme i jinde) kod osme kontroly zakryl optimalni postup na devitku :-(
Druzstva
- hezka trat, kde se dalo neco vymyslet,
- skoda finalniho useku druzstev, kdy se misto jizdy na kole rozhodovalo, kdo ma lepsi bezecke schopnosti a zdrave kotniky
No a i vecirek se nakonec povedl (jen kdyby nedosla zelena :-D), i kdyz byl velmi brzy utnut :-), takze ja odjizdel ze zavodu s spokojen jak z lesa, tak ze spolecenske casti a nekteri jeste s nejakymi temi promilemi v krvi ;-)
Souhlasím s Honzou, z pohledu závodníka velmi pěkná akce.
K plusům bych přidal fajn zázemí v centru vč. kadibudek se světýlkem;-) Pěknej terén, dobrá mapa, v lese jsem si to prostě užil. Jako rodič mladého závodníka oceňuju i letos rekordní účast v M14, kdy se i kluci měli konečně s kým srovnávat.
O něco rozpačitější pocity mám ze zajištění bezpečnosti a lokálního PR akce: problémy s parkováním, konflikty s místními občany, neohlášené/nezkoordinované akce v prostoru (děti+hasiči, fotbal, dřevaři). Že se vždycky najde nějakej prudič/blb, to víme, ale tady těch incidentů a nebezpečných situací bylo trochu moc naráz.
Jo, a ve změti různě barevných fáborků a běhajících dětí v úseku od startu sprintu jsem zcela přehlédl označení mapového startu (bylo nějaké?)
Lampion na mapovém startu middle byl - jenom ta křižovatka byla velká a závodníci ve velké rychlosti, tak asi nemusel každý zaregistrovat.
Těch kolizí s jinými aktivitami bylo tolik, že chuť něco dalšího pořádat budu hledat asi hodně dlouho... A to jsme se i snažili kolizím předejít, viz článek o dalších akcích v prostoru závodu, jenom výsledek tomu vůbec neodpovídal. Pokud máš v téhle věci nějaká doporučení (předpokládám, že na Kladně jste to loni řešili taky a mnohem úspěšněji), tak je určitě další pořadatelé ocení. Já moc nevím, jak tomu pomoct. Tedy kromě rady "nepořádat závody v okolí měst", která je dost blbá.
Jasně, loni jsme to na Kladně taky řešili. Pokud to mám nějak rychle shrnout, postupovali jsme v podstatě v duchu návodů pro pořadatele, základní body, které nejvíc pomohly, jsou asi tyto:
1. kontakt Lesní správy kvůli ofiko nahlášení a zároveň oslovení revírníka kvůli místním podmínkám. Revírník se ukázal jako velmi cenný zdroj informací, přes něj jde získat telefon na těžaře a ví z hlavy i kde už jsou jiní vlastníci pozemků a na velkou část z nich má i přímý kontakt. Chtěl vidět hodně dopředu i stavbu tratí. Mj. z toho pidilesa na Sletišti nedlouho před závodem vyháněli cca 10 divočáků (byste asi koukali je tam potkat u kontroly;-))
2. obec - jednak nezbytné kvůli předzávodním oficialitám, a druhak mají vědět o všech dalších legálně ohlášených akcích. O těch cizích akcích mají u nás velmi dobrý přehled na Městské policii. S tou v této oblasti dlouhodobě spolupracujeme, zájem je přitom u obdobných akcí oboustranný. Pomohou při řešení dopravních záležitostí ve městě, na exponovaných místech podpoří pořadatelskou službu a v případě prudičů, záškodníků a dalších ilegálních akcí šetří pořadatelské kapacity a nervy:-) Na Sletišti bohužel moc nebyli, neboť jsme ten víkend byli skoro nejmenší ze všech akcí okolo (hokej +-6000 lidí, aerobic 1500, demonstrace anarchistů na náměstí...) Ale u Oazy pomohli dost.
3. ostatní - Vyplatilo se nám důsledné vyhledání všech vlastníků pozemků. Díky tomu mj. nekolidoval sprint s odjezdem cirkusu, který na louce u Oazy byl před námi atp. Sice nám kvůli jednomu společenství vlastníků i vypadl kus prostoru, ale lepší než pak řešit nějaké blokády auty atp. U vstupů do lesa jsme před závodem instalovali infocedule a u těch hlavních jsme při závodě dávali info příchozím. Krom toho jsme měli v rámci spolupráce s partnery (a z jejich prostředků) celkem masivní inzerci v místním tisku a na bilboardech, takže o tom lidi celkem věděli. Psal jsem to už loni, ten provoz "neřízených" osob v lese byl oproti standardu velmi slabý. Nejtěžší pořadatelský oříšek byl nakonec paradoxně přímo v místě centra na Sletišti: vše zkoordinovat s ostatními akcemi a nikoho přitom moc nenas.... :-)
I přesto nám pár věcí uteklo (třeba pes s jednou kontrolou), ošéfovat všecko je podle mne mimo rozsah rozumné investice do těchto záležitostí. A musím přiznat, že jsme leckdy měli i trochu kliku;-)
Díky za konstruktivní zhodnocení. Zkusím to ještě okomentovat, třeba se tím dostaneme k něčemu, co se bude hodit ke všeobecnému dobru :-)
Sprint
Na místa, kde hrozilo největší riziko kolize kvůli hasičskému závodu, jsme se snažili pořadatele (hlídače kontrol) přesouvat. Ale nejdřív bylo potřeba ta nejrizikovější místa identifikovat a ty jsi startoval asi moc brzo :-) Nakonec i to nejhorší místo, mostek za parkovištěm u rybníka, kde děti vbíhaly cyklistům pod kola, se podařilo zajistit (hodně pomohli hasiči, snažili se situaci řešit a bylo vidět, že s krizovými situacemi mají zkušenosti). To parkoviště bylo horší pořád, vždy když přijelo další auto, nějaké riziko vznikalo a moc se s tím dělat nedalo. A to už vůbec nemluvím o závodnících, kteří na tom parkovišti udělali chybu a přijeli hasičům ke startu :-)
Middle
Nad měřítkem jsme hodně váhali, bylo to skoro 50:50. Hlavní důvody pro rozhodnutí byly zejména:
- na mapě byla asi 4 místa, která by podle nás snesla podrobnější měřítko. U třech z nich by ale desítka vůbec nepomohla, čitelné mapa by byla tak v pětce, a kontroly v těch místech nebyly (myslím tím "motokrosové údolí na západě, cesty u potoka u osady na severu, a změť cest od těžby taky na severu, kterou jsme nakonec nahradili sjízdným šrafem)
- v desítce by musela mít mapa rozměry min. 300 x 300 a nevešla by se do některých mapníků
- zbytek mapy nám přišel v patnáctce v pohodě
Asi by to dopadlo jinak, kdyby se rozhodnutí dělalo až po nakreslení tratí v Ocadu - menší přehlednost pasáže nad Březím, kde měly některé kategorie až 5 kontrol, by byla pro mě právě kvůli těm kontrolám jediným důvodem pro desítku - takhle bylo těžké tam nacpat čísla kontrol a kolečka taky něco zakryly. Být to postavené jinak, tak já jsem osobně určitě pro patnáctku, se čtením mapy jsem neměl problém ani při horším tisku. Ale taky to může být dané tím, že už jsem měl mapu předtím trochu nastudovanou.
Asi by se hodilo nějaké oficiálnější doporučení, kdy má smysl používat mapu v desítce. Protože každý má teď jiný názor a s tím mým, že MTBO mimo sprintů patří primárně na patnáctku, pokud není terén extra komplikovaný, asi dost lidí nesouhlasí. Za poslední 2 roky se v Českém poháru jely tuším dva závody na desítce, v Karlových Varech dávala smysl i mně, rok zpátky na Kladně mi desítka nevyhovovala.
Co koukám do krabice se zbylými mapami, tak kód přes onu cestu za kontrolou 57 měla jen mapa M21A.
Družstva
Postupy na posledním úseku s optimální běžeckou variantou mě hodně mrzí, vůbec jsem si neuvědomil, že je rychlejší běžet. Ani při projíždění tratí to nikoho nenapadlo, pravda že tuto kombinaci jel jen jeden člověk. U postupu na sběrku je zajímavé, že holky (které ho měly taky) jezdily asi všechny okolo, Ivana z družstva Ekonomu jela zleva a tam měla druhý nejlepší mezičas, což se jí tak často nestává. Doufal jsem, že i u mužů to bude rychlejší objet, ale mezičasy borců bojujících o medalie ukázaly, že ne. Vím, že okolo zleva jel Martin Štěňha se 7. mezičasem, ale i když mu už o tolik nešlo, ta ztráta je velká.
K těm měřítkům - zobecnit do nějakého pravidla se to asi úplně nedá. Rozhodující je nakonec asi vždycky samotný terén - členitost i velikost. Je jasné, že když bude nutné mapu během závodu 2x překládat, závodnici asi detailnější měřítko neocení.
Pokud ale vyjdu z toho, že mapa by pro závodníka měla být dobře čitelná za všech podmínek - ne jen při zastavení a na asfaltu, tak je menší měřítko lepší. Desítka je prostě čitelnější. Na světových závodech je 1:10000 pro middle a štafety de fakto standard v posledních 3 letech. Sprinty se jezdí ještě na menších - 1:5000, 1:75000.
Za poslední 3 roky to vypadalo takhle:
2014 - SWE 1:10000 middle
2014 - DEN 1:10000 štafety, middle se nejel
2014 - MS POL 1:10000 middle i štafety
2013 - POR 1:15000 middle, 1:10000 štafety
2013 - MS EST 1:10000 middle, 1:10000 štafety
2013 - ME POL 1:10000 middle, 1:10000 štafety
2012 - EST 1:10000 štafety, middle se nejel
2012 - MS HUN 1:10000 štafety, 1:15000 middle, 1:10000 middle masters
2012 - POL 1:15000 middle
2012 - CZE 1:10000 middle, 1:15000 štafety
Takže za mě jednoznačně za každej Middle na desítce palec nahoru, ať jde o jakkoliv členitej terén. Člověk z toho snáž vyčte každou sebemenší zatáčku a jinej detail i ve veliký rychlosti a to mám oči dobrý.
Já jsem od začátku měla strach, že budou závody podobné jako loňská družstva (tzn. megalomanské plány předčí kvalitu tratí) a výsledek mě příjemně překvapil :-) Sprint supr, technicky i mapově náročný. Middle nečekaně s volbami postupů, nebyl zadarmo (nic jako klády a fotbalové utkání mě naštěstí nepotkalo). Družstva mě totálně proškolila, když jsem po lehčím začátku vlítla s opičkou a nedostatkem kyslíku do záludného pytlíku :-D
Dále bych vytkla supr centrum (nedokázala jsem si představit, jak na kraji sídliště uspořádat závody) s luxusním občerstvením (téměř bez fronty a všeho dostatek) a s povedeným večírkem (i když ten spíš záleží na náladě všech účastníku).
Takže dík za pěkné ukončení sezóny!
Moc pěkný
Já jsem jel jen v sobotu, a oba závody se myslím docela povedly. Děti na sprintu bylo trochu nepříjemné překvapení, ale myslím že spíš pro ty chudáky vyděšený prcky kolem kterých se řítilo kolo za kolem.
Jedinou výtku, nebo možná otázku mám k middlu. Co mi totiž doteď není úplně jasný, je zda se mohlo projet osadou uprostřed mapy. Podle křížků na cestě jsem usoudil že se tam nesmí a nejel jsem tam. Nicméně pokud se tam opravdu jezdit nemělo, bylo by z hlediska čitelnosti daleko lepší použít zmiji na delší kus cesty, a nebo celý prostor nemapovat a zakreslit ho jen jako zakázaný. Pokud se tam jet mohlo, proč tam byl ten křížek?
Tím objektem uprostřed mapy byl oplocený bývalý muničák, skrz se jet nedalo. Křížky na obou příjezdových cestách jsem zvolil úmyslně, aby nebyl celý prostředek mapy začmáraný šrafy nebo "zmijí" - i kvůli tomu, že delším kategoriím vedly přes muničák spojnice dvou dlouhých postupů a pak by to podle mě bylo nepřehledné. Spíš bych volil uprostřed nezmapovaný úsek s informací typu "zde jsou lvi" a nebo aspoň upozornění v pokynech.
No jo, je to trochu otázka generalizace. Máš pravdu, že ty spojince by přes zakázaný prostor natáhnout nešly. Možná, že by řešení pro příště mohlo být dát to jen jako zelený privát bez detailů - cest a budov.
Takhle byla moje první volba na asfalt a tam se podívám kudy. A tam jsem zjistil že to asi nejde. Jasně moje blbost, měl jsem se podívat už dřív, ale zastávám názor, že mapa nemá být křížovka.
Tos udělal dobře, žes to otočil, tu zadní bránu muničáku si ani nedovedu představit, že by byla otevřená. Ale snad nikdy jsem nepotkal otevřenou ani tu první, a tenhle víkend se v prostoru děly neuvěřitelné věci, takže je asi možné úplně všechno :-)
Cílem určitě nebylo nikoho nachytat, a přesto se to podařilo :-( Jedinou motivací bylo neudělat ze středu mapy červenou mazanici a nekreslit "zmije" manuálně pro každou trať, protože čáry přes muničák a kontrolu na jeho okraji byly pokaždé jinde. Poučení pro příště a pro ostatní, takhle to bylo blbě i dle klíče. Škoda že MTBO klíč nemá značku 528 Trvale nepřístupná oblast (černý šraf), tou by se to vyřešilo nejlíp.
Díky
Myslím, že jako pořadatelé můžete být opravdu spokojeni. Pro bezproblémový průběh závodů jste určitě udělali, co bylo ve vašich silách a bylo to poznat jak z webu, tak přímo při závodě při řešení nenadálých situací i při samotné organizaci.
Mně osobně malí hasiči - gentlemani ;-) uvolnili cestu a počkali až projedu a při parkování na sídlišti jsme problémy nezaznamenali - naopak slušnou domluvu s místními. Takže pokud je trochu ohleduplnosti na všech stranách, dá se dobře zvládnout taková akce i v ,,civilizaci,,. Plusem pak je určitě přiblížení MTBO veřejnosti. Navíc tím, že se závody konaly v podstatě v Praze a mimo termín hlavních OB akcí, přijelo si je vyzkoušet i pár pěšáků a třeba nás na kole v lese bude za rok o fous víc.
Líbilo se mi vyřešení centra - sice ve městě, ale zázemí a přehledný dojezd družstev jakoby schovaný mimo. Bezva originální byly placky místo medailí a moc pěkné ceny pro vítěze. No a toiky - růžovky taky fajn :-)
Takže díky za hezké ukončení sezony - navíc zpestřené napínavým dojezdem nejlepších družstev ;-)