Výzva k předkládání návrhů pro jednání Shromáždění sekce MTBO 2019
Sezóna 2019 je u konce a jako každý rok i letos proběhne Shromáždění sekce MTBO, kde budou projednány důležité otázky pro další činnost a rozvoj našeho sportu. Pro všechny, kdo se na téhle práci chtějí podílet, je určena tato výzva.
Letošní Shromáždění sekce MTBO se uskuteční v sobotu 23. listopadu od 9:00 v Praze na Strahově. Delegáty Shromáždění s právem hlasovacím jsou dle schváleného klíče zástupci pořadatelů závodů ČP MTBO 2019 a 2020, členové vedení sekce a Soutěžní komise.
Zároveň budou k jednání přizváni všichni předkladatelé návrhů na úpravu dokumentů nebo činnosti sekce, zařazených do programu Shromáždění. Předkládání návrhů je otevřeno všem zájemcům o další rozvoj našeho sportu.
Předkládání návrhů na úpravu dokumentů nebo činnosti sekce MTBO
Proces předkládání návrhů pro rok 2019 je dvoufázový. V první fázi předkladatelé zašlou své návrhy na adresu pstafek@orientacnisporty.cz. Závazný konečný termín pro podání návrhu je 31. 10. 2019. Návrh musí obsahovat jméno a kontakt na předkladatele, odůvodnění návrhu a návrh znění dokumentu, které by mělo být schváleno.
Vzhledem k tomu, že dle ustavujících dokumentů může změny v dokumentech provádět nejen Shromáždění, ale i vedení sekce MTBO, budou návrhy nejprve posouzeny členy vedení sekce. V případně jednoznačného souhlasu všech členů bude návrh rovnou přijat či zamítnut, do programu Shromáždění budou zařazeny pouze návrhy určené k širší diskuzi, případně dalšímu rozpracování. Ve druhé fázi předkládání budou pak autoři zařazených návrhů osloveni a přizváni jako další delegáti (bez oprávnění o návrzích hlasovat) k jednání Shromáždění.
Předběžný návrh programu jednání Shromáždění sekce MTBO 2019
- Zahájení, představení a schválení programu jednání
- Zhodnocení činnosti sekce
- Reprezentace (hodnocení, plány, financování)
- Soutěže - Hodnocení sezóny 2019 – kvalita závodů, poučení z letošních chyb a upozornění na možná úskalí, termínová listina 2020, revize skupiny možných členů jury a hlavních rozhodčích
- Úpravy pravidel
- Rozvoj MTBO v ČR
- Pořádání mezinárodních akcí – MS, MSJ, WRE,
- Sponzoring (soutěže)
- Volba delegátů na VH ČSOS 2019
- Klíč k výběru delegátů na SS v roce 2020
- Různé
Soutěž družstev
M ČR družstev
6.1. Mistrovství ČR družstev je nejvyšší mistrovskou soutěží klubových pětičlenných družstev v MTBO v ČR. Mistrovství ČR družstev se vypisuje pouze v jedné kategorii. Vítěz získává titul Mistr ČR v MTBO družstev pro příslušný rok.
6.2. V družstvu musí být alespoň 2 závodnice případně 1 závodnice a 1 závodník kategorie M14.
6.3. Na sudém úseku musí závodit žena, či závodník kategorie M14
6.4. Označení mistrovské kategorie je MW21
Veteraniáda ČR družstev
6.5. Veteraniáda ČR družstev je nejvyšší veteránskou soutěží klubových pětičlenných družstev v MTBO v ČR. Veteraniáda ČR družstev se vypisuje pouze v jedné kategorii. Vítěz získává titul ??? v MTBO veteránských družstev pro příslušný rok.
6.6. Podmínkou startu je věková příslušnost do kategorie 40 a vyšší u každého člena družstva
6.7. V družstvu musí být alespoň 2 závodnice
6.8. Na sudém úseku musí závodit žena
6.9. Označení kategorie Veteraniády ČR je MW40
Dorostenecká družstva
6.10. Dorostenecká družstva jsou nejvyšší dorosteneckou soutěží klubových pětičlenných družstev v MTBO v ČR. Soutěž Dorostenecká družstva ČR se vypisuje pouze v jedné kategorii. Vítěz získává titul ??? v MTBO dorosteneckých družstev pro příslušný rok.
6.11. Podmínkou startu je věková příslušnost do kategorie 17 a nižší u každého člena družstva
6.12. V družstvu musí být alespoň 2 závodnice
6.13. Sudé úseky soutěže dorosteneckých družstev jsou stavěny na kratší směrné časy, než úseky liché; Dívky/závodnice mohou být nasazeny na libovolný úsek družstva
6.14. Označení kategorie dorosteneckých družstev je MW17
6.15. Za hostování člena jiného klubu není pro účely soutěže Dorosteneckých družstev považováno nasazení člena klubu, který patří do stejné oblasti dle Adresáře klubů ČSOS
Společná ustanovení
6.16. Ve družstvu je povoleno hostování maximálně jednoho člena jiného klubu s výjimkou dle odst. 6.15.
6.17. Soutěž družstev je otevřena i pro zahraniční klubová družstva, přičemž musí být splněn bod 6.16. Tj. jedná se pouze o klubová družstva, ne družstva reprezentačních týmů
6.18. Družstva nesplňující bod 6.16. se mohou zúčastnit závodu mimo soutěž
6.19. V družstvech mohou startovat i závodníci příslušného oddílu na základě registrace v pěším OB
6.20. Celková trať sudých úseků každého družstva musí být po posledním úseku stejná a celková trať lichých úseků každého družstva musí být po posledním úseku stejná.
6.21. Předpokládané časy na jednotlivých úsecích štafet se řídí Prováděcími pokyny pro daný rok
Vysvětlení 1: Omezení věku - věkem junioři mají výkonností blíže k dospělým a zejména Juniorští reprezentanti při případném závodění s 14 i mladšími dětmi asi nedávají smysl. Je to i stavitelský oříšek z hlediska směrného času. Zkuste si hypoteticky představit, že by mládežnické družstvo postavila Plzeň (Hašek, Hasman, Kovář, Svobodová +1 by tam určitě našli :-) a bylo by to zcela v souladu s pravidly. Dotaz 1: Žito: byla by přípustné podle tebou popsaných pravidel přípustná sestava příklad: GIG (Zlínská oblast),GIG,TZL )Zlínská oblast),GIG,TBM (Jihomoravská)? Návrh. 1.Úcast M14 na dospělých družstvech v "D" useku bych nedělal. Ať jezdí svoji kategorii proto ty družstva zavadíme a máme tam případné hostování. (u mládežníků). Ve veteránech WM40 to taky neumožňujeme. Máme ve WM40 možnost hostování?. Návrh 2: na zvážení. Aby bylo družstev u mládeže co nejvíce tak třeba jen 4členná? (MWWM17). Dotaz 3: Může je "M" úsek holka?Dotaz 3: Co když se domluví 4 mládežníci s různých oddílů (oblastí). Necháme je jet? Mimo soutěž? . Návrh 2. Mládežnická družstva bych nevypisoval jako MČR zvláště když je tam více oddílů a jsou oblastní. Zbytečně z toho v tomto věku dělat MČR, cíl je jiný. Tj. jet družstvo a závodit. Připomínka: V dospělých si víc cením vítěze, který složí !cisté družstvo". Doplnění reprezentantem jak je často vidět nevím, jestli nejde proti duchu toho tipu závodu jako týmové soutěže oddílů. Ale chápu je nás málo.........
Nový návrh právě snižuje věk ze současných 20 na 17, aby se rozdíly alespoň trochu eliminovaly. M úsek by mohla jet i holka, pokud družstvo vyhodnotí, že je to pro ně výhodnější (např. když na sudý úsek nasadí někoho velmi mladého 11ku nebo mladou 14ku)
Nasazení M14 na W úsek dospělých byl krok, kdy se nahrazoval nedostatek W. Určitě by ale bylo koncepčnější, aby mladí závodili mezi sebou. Letos mohlo jet silné družstvo Plzně i když by ponechali v dospělých juniory...
Hostování pro mladé je navržené neomezeně v oblasti + 1 mimo oblast., družstvo ale nasazuje klub, ne oblast; u ostatních pouze 1 mimoklubové.
4členná mládežnická družstva jsou také možným řešením, alespoň letos byl počet dívek a hochů přibližně stejný.
Za mně: preferuji pravidla co nejjednodušší a nejvolnější při zachování zdravého rozumu. M14 místo ženy v družstvu klidně, myslím, že zrušením tohoto pravidla nenavýšíme celkový počet družstev, spíše naopak (bylo zavedeno, aby mezi dospělými mohly jezdit i menší kluby ). V Žitově návrhu vidím zbytečné duplicity (2 závodnice, žena na sudém úseku), které by šly formulovat stručněji a najednou pro všechny kategorie družstev. Mládežnickou soutěž bych možná nenazýval klubovou, ale oblastní. Nebo bych do 6.10 přidal větu "V mládežnické soutěži jako klub může startovat i výběr oblasti dle aktuálního členění oblastí ČSOS". Tímpádem budou i pravidla hostování shodná pro všechny kategorie. Všechno, co nesplňuje podmínky (max. 1 host, min. 2 ženy nebo v elitě min. 1 žena a 1 M14), jede mimo soutěž. K vyřazení dvacítek z mládežníků: reprezentanti pojedou stejně elitu, protože budou mezi nejlepšími v klubu. Ti horší budou téměř jistě horší než reprezentanti v sedmnáctkách, takže omezením jejich startu toho moc nevyřešíme. Že by Plzeň postavila superelitní dvojici Hašek, Hasman do nemistrovského závodu namísto nejprestižnějšího elitního mistráku, je asi stejně pravděpodobné, jako že mne Albert příští rok povolá do reprezentace ;-) V čem nemám úplně jasno je to, jakým jménem by měly mládežnické týmy vystupovat. Je dost rozdíl, když má GIG čtyři lidi a přibere jednoho cizího oproti sestavě z pěti různých klubů. Možná bych se klonil k jednotnému prezentování oblastí, i když se to bude hlásit přes kluby.
Žena na sudém úseku jede MČR a Veterány, u dorostenců je v návrhu pořadí dívek a hochů ponecháno na družstvu; např. hoch 11 pojede kratší-sudý úsek a dívka 17 pojede delší-lichý úsek.
Výběr oblasti je fakticky definován odst. 6.15. Ano, v případě, kdy bude každý mládežník z jiného klubu, není termín klubové družstvo přesný, na druhou stranu fungování oblastí není v MTBO definováno a umím si představit, že třeba vystavení dokladu na oblast pak může v klubovém účetnictví dělat problém
Omezení 20tek - návrh vychází z faktického stavu počtu mládežníků v kategoriích a jak píše na jíném místě King ze snahy zapojit i ty nejmenší (v MW 11 startovalo v sobotu 25 dětí). Pokud by tratě byly stavěny na úrovni kratších, ale mapově náročnějších 14tek pro sudé úseky a normální délka mapově obtížnější pro liché, nemusela by být obava nasazení 11tek a zároveň by i 17ky ještě mohly mít odpovídající trať. Pokud bychom ponechali možnost startu MW20, pak by trať na jednom úseku měla být delší o nefarstovanou smyčku...
Zatím nikdo nereagoval na můj dotaz k zahraničním týmům, proto zopakuji: Jak bude JURY v případě protestu ověřovat příslušnost zahraničního závodníka k určitému klubu?
Když jsme byli v březnu s děckama na LOBech, tak jsme měli 5 kluků H12/14 a aby si zazávodili ve štaflích všichni, volali jsme klukovi z nástěnky, který tam na sebe nechal kontakt. Hned jsme zjistili, že tento "cizák" je z naší party výkonnostně skoro nejlepší, ale jednoznačně a bez diskuzí jsme se jako trenéři shodli, že jediný co mu můžeme nabídnout je rozjet naše béčko, ať si zazávodí v kontaktu, áčko bylo jen z našich kmenových dětí.
Vím, že na bikách se takto hostuje odjakživa a vždycky mi přišlo divný, že medaile berou složeniny z různých klubů, ale co už.. do pravidel to nacpat nejde, je to jen věc přístupu a možná jakési sportovní etiky. Nicméně kdybych třeba víc řešil výsledky, tak bych se ptal jak moc je ta medaile pro TSU cenná, když jsi jim to rozjel ty a i díky tobě pak zbyly na XHK brambory.. o 10 vteřin.
Jo a nemusíte mi psát, že když mám 8 kmenových a přidám po jednom cizím, tak udělám podle pravidel 2 regulérní soutěžní družstva a to je ten bonus.. chápu to ;-)
Hradečtí měli stejnou výchozí možnost a mohli si někoho nahostovat - těším se až se o mě v příštích letech budou kluby přetahovat jako o volného jezdce a já si budu moct vybrat nejlepší nabídku (c;
Hostování je prostě normální věc a nám z počtem slabších týmů dává možnost si alespoň zazávodit a zabojovat o výsledek a ne se jen svízt po lese s partičkou, které o výsledek nemusí třeba vůbec jít.
O snížení hranice z MW20 na MW17 bych doporučoval diskutovat odděleně. Zatímco to hostování je 100% problém pravidel, který musíme vyřešit, tady si už tak jistý nejsem, ale nerad bych aby se to zamítlo plošně. Celkem mám pocit, že dorostenců je málo a že výkonostní rozdíl mezi 17 a 13 letýma je rozhodně větší než mezi 16 a 20 letýma. Možná by mohlo být řešením zavést MW14 a nechat MW20?
Na druhou stranu je možné, že lepší MW14 zase pojedou v MW20, a počet družstev v MW14 by se dal navýšit tím, co navrhoval King, tj. udělat z nich družstva 4 členná. Takto mi to dává smysl - starší si zajedou odpovídající tratě a mladší mohou nastoupit ke štafetovému závodu bez obav z toho, že tam budou hodinu...
Ono těch MW20 družstev ani nemůže být o moc víc. Letos má nějaké body do ČP 17 M17, 16 W17, 9 M20 a 9 W20. I když připočtu těch pár špičkových juniorů co jezdí elitu, dostani cca 55 mládežníků. Čistě teoreticky by tak mohlo být na startu max. 11-12 družstev, i pokud by mohl jet "každý s každým" a nějaké hostování se vůbec neřešilo. Takže pokud jich reálně bude 5-6 bude to si myslím naprosto odrážet realitu.
Prestiž kategorie je už asi i teď velká, alespoň pro některé. Soudím tak dle vášní, které letos vzbudila po dojezdu. Pokud tu kategorii uděláme mistrovskou a nevidím důvod proč ne, myslím si, že i ty nejlepší junioři budou mít motivaci tam jet. Už jen třeba proto, že na mistrovský titul může klub získat nějakou podporu od města apod.
Jinou věcí pak je, zda udělovat titul MČR v juniorech i v případě, kdy se na startu sejde méně družstev, než x?
Podle mě jsme zatím pořád ve fázi, že potřebujeme aby si děcka mohli zazávodit i v neděli. Talentovaní junioři a dorostenci vlastně tuhle kategorii nepotřebují, většina klubů je stejně jinak tak přestárlá, že je ráda veme do hlavní kategorie, co si budem povídat. Takže potřebujeme něco pro ty co zatím nemají takovou výkonost. Můžeme nechat ty MW20 tak jak jsou, nebo teda to snížit na MW17, ale pořád to neřeší ty úplně nejmladší. Pro ty teď nic nemáme. Ale tam si myslím, že to může být úplně jednoduché - žádné kluby, žádné oblasti. Prostě čtyři či pět jsou družstvo a můžou jet. Krátkou nenáročnou dětskou trať. Neřešil bych hostování, klubování a tak vůbec. Jsou čtyři z jednoho klubu - ok. Jsou čtyři z různýho konce republiky, ale znají se odmalička protože rodiče spolu paří. Za mě taky ok. Jsou čtyři co na sebe tak nějak zbyli? Ok - třeba spolu za pár let budou jezdit v repre :) Prostě vytvořit prostor aby si děti měli kde hrát.
Navíc to stejně zatím vypadá, že příští rok družstva zase nebudou, tak máme na diskusi dost času :)
Stavba tratě naopak je - ale je to spíš o metodice než pravidlech. Já si myslím, že tratě pro mladé 11, 14, 17 a možná i 20 by se neměli stavět na nejlepšího. Aspoň ne za současného stavu, kdy nejlepší stejně jezdí o kategorii či dvě výše. Lepší podle mě je, když vítěz jde pod směrný čas, než aby tam ten průměr byl 90 minut a měl z toho spíš survival. Spíš jít cestou náročnosti orientační než fyzické atd.
Titul MČR by (i jednotlivci v juniorech a starších dorostencích) měl být udělován, pokud na startu bude více, než ?5? závodících a alespoň ?3? dokončí závod.
Obdobné změny by měly nastat i v soutěži štafet, kde letos byla pořadatelem vypsána kategorie MW33, ale SŘ dorostence a juniory vůbez neřeší.
Vím, že účast bude asi i příští rok slabší, ale pokud už se do pravidel bude zasahovat, mělo by z nich být patrné, že o mladé stojíme a soutěže s nimi počítají.
jinak middle H14 v Jičíně se stejnou tratí jako H17 byl úlet, který měl porovnávací smysl pro 3-4 H14, zvlášť když odpo ještě byl sprint. Pro zbytek to byl zbytečně dlouhej survival, naštěstí druhej den jeli long a tam si odpočinuli, bo to bylo kratší než ten middle :-) takhle prosím už ne, tím ty děcka od toho sportu spíš odradíme.