Zádrhele televizního postupu na MČR ve sprintu
Nestává se často, aby se na 20 sekund dlouhém úseku mezi dvěma kontrolami nacházela volba postupu, technická pasáž i složitá křižovatka. To vše sjezdařský postup mezi kontrolami 43 a 73 na Mistrovství republiky ve sprintu v Kutné Hoře obsahoval. Kameraman České televize tam natočil množství zajímavých záběrů. V tomto článku rozebereme, jaká varianta postupu byla ideální a jaké chyby se zde daly udělat.
Tento postup jsem měl vytipovaný už z testování tratí, sám jsem ho neprojel optimálně. Ztratit se zde dalo na několika místech. Ač se ztráty obvykle pohybovaly v řádu jednotek nebo o něco málo více sekund, tak bez zaváhání tudy projelo jen málo závodníků. V sestřihu z MČR ve sprintu v České televizi pochází množství záběrů právě odtud. Kameraman Míra Hurt zachytil jak závodníky, kteří tudy projeli optimálně, tak ty chybující a váhající. V komentáři k sestřihu ČT se Jakub Stařík a Jirka Vraný věnují jiným zajímavostem, tak postup mezi 43 a 73 podrobně rozebereme zde.
Kudy vedl ideální postup
Zelenou barvou je v mapě zakreslen ideální postup. Červeně pak varianty, které znamenaly menší či větší ztrátu.
Volba postupu začínala vlastně již před příjezdem ke kontrole 43. Jako výhodnější se ukázalo přijíždět k ní seshora od jihu. Kdo ke kontrole dorazil po pěšince od východu, musel se u stojanu buď otočit, nebo ho to svádělo k méně výhodné volbě postupu na kontrolu 73.
Kdo totiž od kontroly 43 pokračoval směrem dolů, měl postup nejen o něco delší, ale hlavně ztratil přeskakováním spadlého stromu, který byl v mapě vyznačen jako překážka. Varianta zamířit od kontroly kousek na východ a klesat po východnější z pěšinek byla o pár vteřin výhodnější. Následně závodníci v obou variantách sjížděli terénní zlom ke křižovatce, který některé technicky méně zdatné závodníky trochu zdržel.
Křižovatka šesti cest pod terénním zlomem dělala závodníkům asi největší problémy. I zastavení na tomto místě znamenalo ztrátu několika vteřin. Kdo ale místo správné varianty v podobě pokračování přímo dolů podél kamenné zídky odbočil doprava po širší cestě, ten si jízdu ke kontrole 73 výrazněji prodloužil a ztratil zde minimálně 10 vteřin.
Nejrychlejší zde byli Kamarytovi
Větší rozdíly zde vznikaly v kategorii dámské elity, kde si s tímto postupem jednoznačně nejlépe poradila stříbrná medailistka Marie Kamarytová. Její mezičas 27 vteřin znamenal náskok 6 vteřin na vítězku závodu Kateřinu Novákovou, která tímto úsekem projela jako druhá nejrychlejší. Bronzová medailistka Martina Tichovská na křižovatce odbočila chybně doprava, musela se ke kontrole 73 vracet od východu a ztratila na Marušku na tomto postupu 17 vteřin. Tím vlastně přišla o druhé místo, protože v cíli za ní zaostala o pouhých pět vteřin. Ještě hůře zde dopadla další z reprezentantek Vendula Musilová, která nejenže na té křižovatce chybně odbočila doprava, ale dokonce kontrolu 73 vynechala a byla diskvalifikována.
Pouze 20 vteřin na průjezd mezi těmito dvěma kontrolami potřeboval v cíli nakonec osmý Tomáš Kamaryt a byl zde nejrychlejší stejně jako jeho manželka. Druhého nejlepšího mezičasu 22 sekund dosáhl překvapivě Honza Urban. To by se na jinde než na mapově náročném úseku z kopce stát nemohlo. O vteřinu více zde ztratil vítěz závodu Vojtěch Stránský. Ze závodníků, kteří zvolili variantu s přeskakováním klády, měli nejlepší mezičas rakouský reprezentant Martin Illig (4.) a Martin Kanta (11.), jejich ztráta byla 8 sekund. O mistrovský titul v těchto místech přišel Vojtěch Ludvík, který ještě na kontrole 43 vedl o 22 sekund před Stránským. Ten ztratil volbou postupu s přeskakováním klády 10 vteřin. To ale nebylo zdaleka vše. Za kontrolou 73 zvolil nečekaný postup na další kontrolu, když snad jako jediný projížděl znovu přes křižovatku, v jejímž okolí kameraman natáčel. Vojtův opakovaný příjezd však byl takovým překvapením, že jsme na něj s kamerou zareagovat nestihli. Každopádně tato chyba znamenala skoro minutovou ztrátu. Ze závodníků, kteří zde hodně ztratili, stojí za zmínku v cíli nakonec 9. Honza Svoboda. Ten předvedl asi nejdelší a v nejvyšší rychlosti realizovaný skok přes terénní zlom. V takové rychlosti už neměl šanci po příletu na křižovatku reagovat a pokračoval dál po nesprávné cestě jako mnoho dalších závodníků. Na tomto úseku ztratil 15 vteřin.
Dalo se zde však ztratit mnohem víc, i když v elitních kategoriích se to stávalo jen slabším závodníkům. Takový Ondřej Bílek, který startoval kus před červenou skupinou, sice na křižovatce nakonec odbočil správně, ale nevšiml se další odbočky těsně před kontrolou 73 a pokračoval dál sjezdem schodů na cyklostezku. Nakonec zde ztratil 1,5 minuty a kdyby kameraman býval nedostal informaci, že zrovna za ním se nemá vydávat, projelo by nám za tu dobu několik favoritů :-) Ale podobnou chybu zde vyrobili i jiní, například Pavla Bureše stála vítězství v kategorii M40A.
kontrola