Bikeři jezdí na nejprogresivnějších orientačních mapách
Současný klíč pro cyklomapy prioritně zvýrazňuje cesty. Čím širší cesta v terénu, tím tlustší čára na mapě. Čím hrbolatější cesta, tím přerývanější čára na mapě. Potud je to v pořádku. Jenže přetrvává staré dilema, které se řeší i na sprintových mapách. Černé cesty často splývají s jinými černými objekty, které ale vůbec neusnadňují jízdu. Co s tím? V Česku poprvé v roce 2001 začali někteří mapaři a organizátoři prosazovat odlišení cest na MTBO mapách a jiných pevných objektů, různými rastry černé. 100% čerň pro komunikace a 80% čerň pro ostatní objekty. To znamenalo posun pro závodníky, ač oni samotní při zběžném pohledu změnu asi nezaznamenali - zřejmé bylo, že kresba cest výrazně vystoupla, a stala se dominantní, podstatně čitelnější pro závodníka. Tady se vývoj nezastavil, v letošním roce na jaře 2004 v celorepublikových MTBO závodech Remerx Cup , použili organizátoři experimentální klíč, v němž cesty byly klasický sytě černé, ale ostatní pevně objekty červené. Podobný experiment byl použít už před několika lety na Slovensku, akorát červenou barvu nahrazovala fialová. Ohlasy na mapu byly spíše umírněné negativní. Závodníci oceňovali snahu něco řešit a stěžovali si na neviditelné ploty. Neviditelné ploty nevadily Pavlu Pekárkovi hlavnímu mapaři celého díla: "Plot mě prostě v lese skoro vůbec nezajímá a proto by právě neviditelný být měl."
Hlavní mapař už objasnil, proč se pro jinak barevné domy rozhodli, ale proč zrovna červená? "Otázka vlastní barvy je pro mě otevřená. Požaduji maximální viditelnost a tudíž vysoký vzájemný kontrast. Kombinace bílá - červená - černá se k tomu dle mého ideálně blíží. Co na to ale řeknou barvoslepí to nevím. Ať je to třeba modrožluté. K volbě barev by měli dát stanovisko nějací oční lékaři. Standardní užití barev je jenom dogma danné historickou souvislostí." Současné nestandardní výboje nejsou výjimkou v kontextu vývoje orientačních map. V roce 1979 byla ve Švédsku publikována mapa pro běžecký OB - Trolhätte , v níž cesty připomínaly krevní oběh. Její autor Kjell Larsson chtěl posloužit stejnému účelu - červená barva pro komunikace se měla co nejvíce lišit od černých překážek. Největší znepokojení, které tvůrci těchto křiklavých map vyjadřují, je zda mohou nestandardní barvy dobře vnímat barvoslepí lidé.
Při kliknutí na obrázek se objeví náhled tří různě definovaných klíčů. Zleva doprava: Klíč IOF, klíč inspirovaný Kjell Larssonem, klíč použitý pro Remerx Cup. Současně obrázek ukazuje, jak danou mapu vidí lidé s barevnou poruchou vidění deutaranopií. Jak se vidí barvoslepě lze vyzkoušet na www.vischeck.com.
Aleš Hejna
Zdroj: Aleš Hejna (napsáno pro O-sport 8/2004)
Nicmémě v hustě obydleném prostoru, ve městech a parcích je přehlednost cest jednoznačně prioritní. Vzhledem k trendům ve všech odvětvích sportu - divácká atraktivita, sprinty, parkové závody, start a cíl na náměstích... je nutno reagovat na přesun závodních prostorů do těchto míst. Věřím tomu, že v budoucnu se v rámci Českého poháru dočkáme velkých televizních přenosů podpořených sponsoringem. To však bude vyžadovat jisté zásahy do mapového klíče. Myslím si že zvolená cesta je správná.
Bureš Pavel
Re:
Jinak barevné odlišení např. domů, jsem určitě pro, jen ne tak jak bylo zvoleno na Remerxu červenooranžově, páč to prostě na sluníčku dost zaniká (možná jde jen o zvyk), stejně tak jako světlé odstíny žluté pro paseky. Na MTBO oproti pěšímu OB je menší možnost sledování mapy, proto musí být hodně zřetelná. Takže tmavší barevné odstíny, ale zase ne tak aby v nich zanikla černá pro cesty. Tak asi tak...
No a přenosy v TV bohužel asi nikdy nebudou, protože OB a MTBO jsou prostě nepřenositelný, maximálně si dokážu představit záznam, kde bude mapa a na ní bude pomocí systému podobnému GPS možnost sledovat a porovnávat volby i časové rozsahy na postupech mezi jednotlivými závodníky.
Re: Re:
Chápu jisté kouzlo velkého lesa, startu na pasece s pasoucími se jeleny, občerstvení se ekologicky čistou malinou a zapití průzračnou vodou za studánky.
Na druhou stranu si dokážu představit start závodu pod nafukovacím půlobloukem České spořitelny, v pozadí horkovzdušný balón Eonu, kulisa Karlova mostu, tančící mažoretky a dům, stánky s komponenty na kola, občerstvovací deštník Pilsner Urguel, kupa diváků, Jaromír Bosák u mikrofonu, agresivní průjezd vedoucí skupiny závodníků, zaostřené objektivy japonců .... Budoucnost ukáže.
Pokud budeme v budoucnu posílat naše reprezentanty do Austrálie, Slovenska, Číny, Kanady... ajá nevím po jakých čertech, bude muset náš sport pro zisk reklamních drobků něco udělat. Mezi sporty je velká konkurence.
Re: Re: Re:
Re:
Re: Re:
Ploty
Re: Ploty
Jinak s tebou ale naprosto souhlasím, a přesně tenhle případ s plotem jsem uváděl pod tímhle článkem na původním místě (orientacnibeh.cz).
Re: Ploty
I současný klíč umí tuto situaci velmi elegantně řešit značkou překážka v cestě, která je velká, fialová a zřetelná až moc.
Cestou zpět k plotům, potažmo jiným detailům. Rozhodně netvrdím, že v mapě nemají být. Jenom mne zajímají výrazně méně než cesty a každého závodníka, vyjma Martina Magora z Rakouska, taky. Proto by měly být na mapě potlačeny, aby nerušili prvotní vjem třeba i periferním viděním. Kdo váhá a potřebuje orientační oporu, zpomaluje a kouká do mapy a potlačená kresba je pro něho čitelná.
Re: Re: Ploty
citelnost mapy
K plotum (a jinym umelym objektum v terenu) rozhodne vyraznou barvou. Remerx se z meho pohledu priblizil nejvic optimu. Trochu tmavsi cervena (nesmi ovsem zase splyvat s hnedyma vrstevnicema) by byla optimalni.
K TV. Asi by televizni kamery byly kvuli sponzorum prinosem, je rohodne tezke je pritahnout na zavody. Nam se podaril z mistrovstvi v Jablonci jen kratky sot pro mistni televizi. Na druhou stranu bych asi postradal takovou tu pohodu, ktera doposud vladla na zavodech. Mozna, ze by se to pod palbou televiznich hlasatelu a pred ocima naroda mohlo zmenit v honbu za slavou a veskera ta pretalska atmosfera by mohla byt prekryta nevrazivosti a snahou o "zlikvidovani" souperu. To by byla skoda.