Mistryně ČR štafet bez kontroly?
Jak to tedy bylo doopravdy ví jen roznašeč. Faktem je že, při sobotních štafetách tři závodnice prvního úseku na jednom okruhu neměly na svém místě jednu kontrolu. Po několika minutovém hledání se shodly, že jsou na správném místě, kontrola zde není a vyrazily dále. Následně pořadatel kontrolu dodal, a další závodnice ji již našly v pohodě.
To je situace, která se rozhodně může stát a to i na prestižnějších závodech než jsou štafety MTBO. Přes všechnu snahu pořadatele se to stalo, a s tím se nic nenadělá. Otázkou ale je jak takovou situaci řešit a závod posuzovat. V cíli se závodnice dohodly, že protest nepodají a pořadatel do protokolu uvedl: "Pořadatelé se omlouvají několika závodnicím z prvního úseku kategorie D za chybějící kontrolu. Vzhledem k tomu, že tato skutečnost výrazně neovlivnila průběh závodu a nebyl podán žádný protest, hlavní rozhodčí schválila výsledky v plném rozsahu."
Je pravdou, že díky malému počtu dámských štafet a velkým výkonnostním rozdílům nevadilo ani, že kontrola chyběla i prvnímu úseku nakonec vítězné štafety, a zřejmě skutečně by pořadí nebylo jiné.
Vidím však dva aspekty, které je třeba brát v potaz:
-
Za prvé pohled pravidel – tedy základního dokumentu MTBO. V protokolu je uvedeno, že nikdo nepodal protest a tak hlavní rozhodčí schválila závod v plném rozsahu. To je v souladu s pravidly a jejich článkem:
23.4. V případě jednoznačného a podstatného nedodržení pravidel ze strany pořadatele, proti kterému nebyl podán protest, je zrušení výsledků závodu v pravomoci hlavního rozhodčího.
Tento článek ale vyznívá spíš takto - pokud byla závažně porušena pravidla a přesto nikdo protest nepodal, pak hlavní rozhodčí může zrušit závod i bez protestu (což by jinak nemohl). Pravidla ale neuvažují s opačnou situací - tedy byla závažně porušena pravidla, nikdo nepodal protest a ani hlavnímu rozhodčímu to nevadí. Osobně si myslím, že v tom případě je vhodné svolat minimálně Jury závodu a situaci probrat s ní a nechat si od ní potvrdit, že závod se rušit nebude. - Druhá věc je názor veřejnosti. Tedy těch co naše závody sledují ať už jako přímí diváci, novináři nebo sponzoři. Myslím, že i ti posuzují jak jsou u nás jednotlivé závody hodnoceny a zda vše probíhá v souladu s dohodnutými pravidly. Pokud závod nazveme honosně Mistrovství ČR a někoho vyhlásíme Mistrem ČR tak lze očekávat, že to bylo na základě výsledku podaného v souladu s pravidly a na regulérním závodě.
Myslím, že situace by byla jiná, kdyby šlo o závod jednotlivců ČP. Tam by absence kontroly neprošla. Pak tedy zvažme zda skutečně pořádat MČR ve štafetách, když mu nikdo nepřikládá váhu mistrovství ale závodu pro oživení. Pořádejme tedy jen "obyčejné" štafety. (Kdo tam ale zase pojede když to není mistrovství, že?)
Tak to jsem se rozepsal. Pokud to shrnu, tak nemám na věc jasný názor. Osobně si myslím, že při vážném porušení pravidel, a za to absenci kontroly považuji, by se měl závod zrušit. Nebo minimálně konzultovat zrušení s Jury. Myslím, že daná pravidla by se měla dodržovat i když se závodníci dohodnou, že jejich nedodržování nevadí. Proto je tam hlavní rozhodčí. Mistrovství ČR není věcí jen konkrétních závodníků ale i těch kdo závody sledují.
Tento článek beru jako impuls k zamyšlení a přípravu řešení pro příp. podobné situace v budoucnu. Nechci se nijak vracet a měnit rozhodnutí o sobotních štafetách a zároveň tímto děkuji pořadatelům, že vůbec štafety uspořádali, a za pěkný závod (i když jsem si při něm rozbil hubu, a dva týdny si nezajezdím….)
Radek
chybějící kontrola - co na to Lenhart?
A já se pod to plně podepisuji, závod měl být zrušen hlavním rozhodčím, i když protest podán nebyl.
Ohledně prestiže M ČR ve štafetách. Letos nebyl ve víkendové kombinaci s neoblíbenou dlouhou tratí. Nízká účast byla ale stejná jako loni - způsobena asi excentrickým umístěním Fryštáku na mapě ČR a snad i termínovou kolizí se závody WRE v Martině. Nepamatuju, kdy v neděli v HE závodilo 19 lidí. Přesto si myslím, že štafety má smysl pořádat - přece jenom je to jiný druh závodění - hromadný start, týmový duch apod... Jako řešení vidím pořádat tyto závody blíže "těžiště" naší země, popřípadě jej v jednom dni ještě doplnit 15-ti minutovým sprintem započítaným do ČP.
Re: chybějící kontrola - co na to Lenhart?
Abych pravdu rekl, tak moc nechapu smysl tohoto clanku. Tim, ze by se zavod zrusil rozhodne neprilakame na start vice zavodniku nebo vice sponzoru. A taky si myslim, ze je nesmysl, ze by media nebo sponzori sledovali dodrzovani pravidel v MTBO. Poradatele (potazmo komise MTBO) by se spise mela zamyslet nad prezentaci zavodu navenek. Vyhlaseni vitezu stylem "postavit na zem pred lavicky, na kterych zrovna obedva par zavodniku" je fakt ostuda. Obdobne taky shormazdiste ve vesnici, kde stoji auta za sebou a vpodstate neexistuje zadne "centrum" zavodu. Bez ohledu na to, ze jinak treba poradatele udelaji super zavody. Zarnym prikladem budiz zavod v Novem Boru pod taktovkou Bazi. Za sebe mohu rict, ze tuto tranku zavodu se snazim v pripade poradani taky nezanedbavat. Zavody nejsou jen trate, mapa a spravne kontroly na spravnem miste. A vubec nemam na mysli tanecni zabavu, ale shromazdiste, dustojnou prezentaci Ceskeho poharu atd... Je na poradatele nejaky metr? Obavam se, ze v dobe mizernych dotaci na zavod ne.
Re: Re: chybějící kontrola - co na to Lenhart?
Radek mel situaci v lese, vzniklou absenci kontroly, z prvni ruky od pani domaci, ale ja tam byla taky a "nekolika minutovym hledanim" bych to nezvala (i kdyz jsem vlastne prijela posledni), i kdyz na druhou stranu dobra vymluva proc jsem jela blbe ;-)
Ale chci reagovat spise na Alduv komentar. Mas pravdu ze pri MTBO lze obvykle jednoduseji poznat zda jsi spravne ci nikoliv nez pri OB, ale neni cesta jako cesta... Je i pravda ze zavodnici maji jakasi i moralni prava, ale spis na nazor nez na rozhodovani jelikoz to jsou vzdy rozhodci nebo Jury kdo muze zavod zrusit oficialne. Potencialni zaujatos Jury hrozi vzdy a s tim proste nic neudelas!
Take je mi lito ze nechapes smysl clanku, ja myslim ze je spravne ze nekdo vzniklou situaci komentoval. Radek rozhodne timto nechtel navodit nejakou napjatou atmosferu ci snad dosahnout zruseni zavodu, ale jak sam pise pouze rozvest diskusi na dane tema. Coz se celkem dari ;-) A kdyz nic jineho tak si to poradatele (i z jinych oddilu) budou nejaky cas pamatovat a snazit se potencialnich obdobnych problemu vyvarovat.
A uz jen na zaver, o medialni prezentaci MTBO mas sice peknou predstavu, ale... Jo, a sponzori ci media sami od sebe rozhodne dodrzovani pravidel sledovat nebudou, ale v momente kdy se to zacne nekde rozmazavat tak se toho radi chytnou!
Re: Re: chybějící kontrola - co na to Lenhart?
Re: chybějící kontrola - co na to KLádin
Ale k tématu: osobně jsem zastáncem principu, že zrušení závodu je naprosto krajní variantou a že by se měly zvážit všechny možnosti. V tomto případě si tedy myslím, že by zrušení závodu opravdu ničemu nepomohlo. Děláme to všichni přeci především pro radost a ne pro vavříny...
Pokud jde o samotný fakt chybějící kontroly, tak řešením by bylo, tak jako se to dělá na klasických OB, štítkování. Kdyby stavitel nebyl líný, a pár dnů před závodem si objel všechny kontroly se štítkama, tak by pak závodníci přijeli na kotrolu, uviděli lístek s kódem a bylo by jim všechno jasný.
PS: to že Lenhart balí závod kvůli chybějící kontrole je jeho problém. Já osobně nevzdávám téměř za žádných okolností, natož pak kvůli takové hlouposti...
Re:
Re: Re:
alda
chybějící kontrola
už se nehádejte, oni si to v pořadatelském oddíle už určitě pěkně vyříkali. Všichni sme při pořádání udělali nějaké chybky. Poučme se z tohto a stavme kontroly raději o něco dřív, a snažme se závody pořádat zodpovědně. Také se domnívám, že rušit závod není třeba.
Čau Milan - JES.
Pravda vítězí
Jen několik neuspořádaných poznámek:
1. Také jsem byl dlouho zastáncem toho, že pravidla jsou od toho, aby se dodržovala. Jenže on se celý život pravidly popsat nedá, tak musí nastoupit "Zdravý rozum" To jsem pochopil zejména tehdy, když jsem viděl, jak vypadají podobné akce jinde, zejména na západ od nás.
2. Zdeněk Lenhart svůj názor psal trochu v jiné době a v jiné situaci, kdy sport byl politikum, i když si to sami aktéři neuvědomovali. Víceméně podle hesla "Není důležité zúčastnit se ale zvítězit"
3. Na této diskuzi se nic nemění, jestliže kontrola nebyla postavena nebo byla ukradena.
4. Pokud někdo vyžaduje po pořadatelích profesionální výkon bez chyby, měl by se také zamyslet, nakolik je profesionální vlastní výkon a příprava jako závodníka. Nám dojem, že v tomto směru pořadatelé až na výjimky vedou. Ta výjimka je např. Pells, kteří jsou mnohem lepší závodníci, než stavba tratí, kterou předvedli na posledním Baldovci.
Jak je z výše uvedeného vidět, přikláním se k provedenému řešení. Tím ovšem nechci tvrdit, že se pravidla nemají dodržovat. Řekl bych, že pravidla se mají používat, nikoliv zneužívat. A hranici mezi tím by měl stanovit rozum. Protože přece jde nám všem o dobrou zábavu (aspoň doufám).
Spíš než protesty a tresty bych navrhoval semináře a diskuze pořadatelů a i závodníků, nejlépe při nějakých závodech večer, vždy na nějaké téma. Myslím, že za tu jednu nebo dvě hodiny vynechání pařby to stojí.
Kamenáč
to Kamenac
Nicmene rad bych podtrhnul kamenacovu ideu zapojit "zdravy rozum". Toho se obecne pouziva docela malo. Asi by podobne pripady nemely byt pouze na rozhodnuti postizenych zavodniku, ale nejake oficialni "pouceni z kriz. vyvoje" by vzdy melo nasledovat at uz usty jury nebo komise MTBO. Ciste pro jasne pojmenovani problemu. Melo by predevsim jit o pouceni pro priste. Ostatne o nejakem skoleni ve stavbe trati ap. byla tusim rec i na schuzce komise, alespon jak se ke mne doneslo k vedlejsimu stolu:-).