Poznámka ke kresbě tratí
Chtěl jsem o tom psát již vloni v létě, pak znovu po MS, kde to také bylo špatně a budilo to údiv některých cizinců. Ale nějak se mi do toho nechtělo, abych nesklidil kritiku, že akorát radím a že to už stejně dávno každý ví. Ale po letošních prvních závodech jsem zjistil, že asi neví.
Tak tedy:
Symbol 702 control point. Průměr 7,5 mm, čára tl. 0,6 mm. (není jasné, jestli se jedná o vnitřní průměr nebo vnější. V OCAD vzoru je, jako by to byl vnitřní) Tedy nikoliv 5,5 mm jako v OB!
Symbol 704.0 conection line Pro oba symboly je uvedeno: Barva: purple, čára má být přerušena tak, aby byly vidět důležité tvary. Pro MTBO tedy hlavně cesty. Toho lze dosáhnout dvěma způsoby:
- Při použití funkce Course se musí čára ručně přerušit a pak lze tisknout mapy pomocí této funkce. Je třeba ale nejprve upravit velikosti symbolů pro tratě podle specifikace MTBO, protože ve vzoru je to špatně!!! Tedy ne těch, které jsou mezi symboly pro kresleni, ale těch, které jsou ve funkci Course ( conection line je tam jako 831.0).
- Funkcí Export course map se vyexportuji tratě a pak se každá jednotlivá trať importuje do čisté mapy. Tam se nastaví pro symboly 702 a 704 barva jako Purple (control point), která je pod černou. Standardně je tam nastavena jako covering. Při importu se tam sice importované symboly udělají jako neidentifikovane, tak se musí změnit na ty správné.
Jak je vidět z výše uvedeného, je to trochu práce, ale vyplatí se. Já jsem zatím vždy použil druhý způsob, ale příště asi zkusím ten první.
Kamenáč
Mensi rypnuti
Ty faborky taky byly dost mizerne videt.
Re: Mensi rypnuti
Poznámka
To Kale
máš pravdu, to jde. Akorát se ta fialova mění jako duha podle toho, co je pod ní. Navic je vyblitá, což ve spojeni s OB značkama považuji za nejhorší řešení z hlediska čitelnosti. V zastaveném územi nebo ve svahu tam neni videt a hlavně přečíst skoro nic. Čísla kontrol musí totiž krýt všechny barvy!
Za ten problém ze sběrky se všem, kdo přišli o ten hezký sjezd omlouváme. Došlo k tomu shodou několika okolností a nakonec jsme to při kontrole přehlédli. Možná jsme ho neměli vůbec značit jako povinný, at každý jede kudy chce. To byl případ soboty, kdy tam značený úsek nebyl a pár lidí si ten blok objelo, ačkoliv jim z poslední kontroly vedla přímo cesta do cíle.
Re: To Kale
V devítce jsou fakt nejjednodušší Tvá řešení.
Pokud budu mít zítra čas, zkusím upravit a dát na web soubor pro stavbu tratí mtbo pro OCAD 9 tak, aby při importu tratě do čisté mapy nebylo třeba měnit značky.
RE Re to Kale
Nicmene pokud vyladis ten klic jak pises, tak to bude prinos. Udelej to ale pro OCAD 8. Ja to sice mam, ale s tou nedokonalosti.
Průměr kontroly 7.5mm?
Koukám do klíče v PDF, čerstvě staženého z www.mtbo.cz a tam je u značky 702 Control point zapsán průměr 6 mm. Někde je tedy chyba.
Martin
Re: Průměr kontroly 7.5mm?
Jinak na
http://www.mtbo.cz/archiv/2008/Stavba_trati_MTBO_8.ocd
http://www.mtbo.cz/archiv/2008/Mapa_MTBO_8.ocd
je upravený mapový klíč pro OCAD 8 s klíčem pro stavbu tratí, aby to dohromady fungovalo tak, že při importu tratí není třeba přepisovat značky a pro transparentní mapy (pri nastavení Opaque from top to 11 Covering Purple kontroly budou přepsány cestami ale kódy ne.
Pokud se oba soubory zkopíruji v ocadovém adresáři do podadresáře Symbol, budou se nabízet při vytvoření nového souboru.
Prosím dobrovolníky o vyzkoušení a připomínkování, pokud to bude fungovat, dá se to do oficiálních odkazů (a předtím upravím i finské názvy přímých barev).
Re: Re: Průměr kontroly 7.5mm?
Možná by se tu na serveru mohl udělat trochu pořádek v rubrikách - je to poněkud nepřehledné a ztrácím se v tom, co vlastně platí. Ale možná jsem jenom blbej... :-)
Re: Re: Re: Průměr kontroly 7.5mm?
A přímo tedy
http://www.mtbo.cz/archiv/2007/international-specification-mtbo-maps-2007.pdf
Tímto prosím Máka, aby odkaz na platný IOF klíč na konci stránky http://www.mtbo.cz/showpage.php?name=dokumenty změnil.
Re: Re: Re: Re: Průměr kontroly 7.5mm?
Diky Kale,
já jsem to chvili zkoušel, vypadá to funkčně. Jenom pár detailů. Máš tam ponecháno měřítko mapy 1:10 000. Pro pořádek by bylo lepší MTBO standard 1:15000. Sice si to může každý změnit, ale radši takto, protože to občas někdy taky bývá špatně změněné (včetně symbolů).
Ještě taky symboly 705 a 709 až 713 se tam udělaji v kopii, což sice na funkčnosti nevadí ale kdyby se ti to podařilo sladit, bylo by to dokonalé.
Koukal jsem, že jsi tam dal průměr kontroly 7,5 mm na střed čáry. Oni v tom vzoru mají 8,10 mm na střed, což je vnitřní průměr 7,5. Tak nevím, co je lepší a jak to mysleli.
Stejně si myslím, že nejsprávnější je to ručně přerušit, ale i pokud se to bude dělat podle tohoto vzoru, bude to značné vylepšení.
Kamenáč
Re: Průměr kontroly 7.5mm?
Overprint
Overprint je simulace tisku offsetovym inkoustem (jako při dotisku tratí na offsetem vytištěnou mapu) na laserový tiskárně respektive při zobrazení na monitoru.
V souboru pro stavbu trati jsou nadefinovaný dvě fialový: stejná barva, 0% průsvitnost (v Ocadu je pro zmatení 100% transparency namísto 100% opacity), u jedný je zaškrtnutej overprint. Obě barvy jsou v tabulce uplně nahoře. Ta s overprintem se použije pro ty symboly, který nemaj krejt cesty, ta bez je pro čísla kontrol. Nic se nevyřezává, nic se nepřerušuje. Stavbu trati neimportuju na mapu v ocadu, ale exportuju i s mapou do PDF, z kterýho se tiskne. Adobe Acrobat (a asi i Adobe Reader) má funkci zobrazení overprintu (menu > Edit > Preferences > Page Display > Overprint preview). Tisk by měl fungovat nezávisle na tiskárně -- o overprint se stará Acrobat (menu > Print > Advanced > Simulate overprinting). Což je vidět i na ČB laserovce.
O víkendu nám za to budete moct vynadat ve Svratce.
Re: Overprint
Já myslím, že ten tvůj způsob je ve výsledku úplně stejný jako metoda 1) tzn fialová na kontroly a spojnice pod černou. Ale nakonec je jedno, jak se to udělá, hlavní je výsledek a je dobře, že se tomu věnuje pozornost.