Průjezd mapovým startem
Každopádně každým závodem se stále učím spoustu nového, co už je pro vás letité MTBOrienťáky mnohdy s bohatou pěšáckou zkušeností naprostou samozřejmostí. Mě se to děje postupně. Postupně se mi za ty 3 roky rozkrývají různé drobnosti, detaily, finesy, které mají vliv na úspěch v závodě. Zakázané cesty, přeběhy, různé značky v mapě, různé detaily v pravidlech. Vzpomínám třeba jak jsem předloni v Ačkách vjel na asfaltku a teprve po 100 metrech si všiml že je vykřížkovaná, tak jsem se těch 100metrů vrátil zpět do místa nájezdu a dumal nad výběrem postupu dle pravidel. Nebo jak se řešilo jestli se smí či nesmí přijmout cizí pomoc od závodníka který už dojel, nebo od diváka. Nebo jak se vloni v Boskovicích řešilo jestli se zakázaná cesta smí překřížit či nikoliv… To všechno jsou drobnosti, jejichž neznalost ale někdy může výrazně ovlivnit dosažené pořadí, případně mít fatální následky v podobě diskvalifikace. Určitě byste přišli na další podobné špeky. Já jsem si samozřejmě kdysi pravidla MTBO pročítal, ale některý situace vznikají až v praxi. A tak se pořád učím. A rozhodně mě to baví! Tuze! :-)
Po závodech ve Voznici se na Vás chci obrátit s dotazem jak je to s mapovým startem? Respektive jak je to s jeho průjezdem? V neděli když jsem si na startu vzal mapu (H21E) tak první co mi blesklo hlavou bylo otočit kolo čelem vzad a na pípnutí vyrazit směrem přes čekovací a nulovací zónu, protože to byl podle mě nejlepší postup na jedničku. Asi bych tím způsobil pozdvižení mezi čekajícím davem a řečeno s Cimrmanem: „postupem jezdce na G12 vytvořil první aut v historii šachu“ J Ale v mapě na tom postupu křížky nejsou. Jenže druhé co mě napadlo bylo že nechci riskovat jiný rekord – nejrychlejší Disk v dějinách ČP MTBO J – a tak jsem se zachoval konzervativně a vyrazil vstříc mapovému startu. V průběhu závodu jsem na to zapomněl a po závodě jsem musel bohužel rychle do Prahy, takže to řeším až takhle ex post – prostě mě to zajímá.
Podobné situace už jsem si všiml v Maďarsku v neděli, když jsem otáčel na průběžné sběrce na třetí mapu – a vyrážel na poslední kolečko – tak jsem si všiml, že mnohem výhodnější než jet na mapový start bylo jet od sběrky zpět po cestě kterou jsem k ní přijel – jenže mě to napadlo až když jsem už byl na cestě k trojúhelníčku, takže otočit to bylo už nevýhodný. Po cestě do Čech jsem se na to ptal kluků ale nedostal jsem jednoznačnou odpověď. A na včerejším Middlu mě to vyloženě praštilo do očí!
Dnes jsem se odhodlal najít si to v pravidlech a nic o povinném průjezdu mapového startu jsem nenašel. Pravidlo 13. O zákresu tratí říká že: začátek orientace tvoří rovnostranný trojúhelník o délce strany 7 mm s jedním vrcholem směřujícím k první kontrole. Pravidlo 21. o Startu nic o povinném odjezdu na Mapový start neříká jen v pravidle 21.3. se říká že: Start by měl být situován tak, aby čekající závodníci neviděli postup před nimi startujících. (což je spíš pravidlo pro pořadatele) A podle mě v nejdůležitějším pravidle 22. O průjezdu tratí, se píše hned v prvním 22.1: Závodník musí projet kontrolami ve stanoveném pořadí. Každou kontrolu své trati musí zřetelně označit do závodního průkazu. Opět tedy nic o povinném průjezdu mapovým startem. Nebudu tady citovat pravidla o povinném úseku, protože tam je to jasné – ten musí být označen nejen v lese, ale i v mapě. To není tento případ. Myslím… Možná jsem něco nenašel, nepřu se…
Nepředkládám žádnou kritiku, ani mi nejde o rozvíření hádek – chci se učit! Hlava se chce učit. Zlepšit nohy už je totiž čím dál těžší :-). To je můj jednoduchý motiv. Proto pokládám následující otázky a budu rád když se dozvím jednoznačných odpovědí, které budou nejlépe i doložitelné v pravidlech:
- Je průjezd mapovým startem (přesněji začátkem orientace – prostě trojúhelníčkem) pro závodníka povinný?
- Pokud ano - Je postup z místa startu na mapový start povinný? Nebo stačí průjezd mapovým startem, ale cestu ze startu si k němu mohu zvolit sám?
- Je porušením pravidel, pokud závodník odstartuje v opačném směru startu (projede Check zónu, null zónu, a projede davem čekajících po cestě? (když v mapě tato cesta není označena jako zakázaná)
- Udělal to tak někdo v neděli? (hlavně z Elity, protože nevím kde měli ostatní jedničku...)
Mým odhadem od oka to mohlo hodit minutu – co bych za ní někdy dal :-)
Avoj!
Kouřa
povinný úsek
odpověď je podle mého názoru potřeba hledat v pravidlech v bodech 18.4. "Cesta mezi startem a
začátkem orientace se v terénu vyznačí jako povinný úsek trati" a dále 19.3. "Povinné úseky tratě musí závodníci absolvovat po celé jejich délce. Povinné úseky se
značí zpravidla oranžovými a bílými fáborky". Tím je asi řečeno vše podstatné - na začátek orientace se jede po fáborkách a jet se tam musí.
A k těm dalším dotazům:
Pár případů kdy bylo výhodnější tam nejet už se v minulosti také stalo, například před pár lety v Záhorské Bystrici v úvodních závodech ČP. Myslím že to bylo v sobotu a že to tam pár lidí fiklo jinudy. Obecně kdykoliv je to o něco dál, tak tam tenhle problém hrozí, ale je to stejné jako třeba s ježděním po lese a tak dále. Prostě někdo pravidla dodržuje, někdo bohužel ne.
Zpět přes start asi jet můžeš, pokud je stejný jako začátek orientace. Nebo se tam pak vrátit. Už sem to taky zažil že to bylo rychlejší jet na jedničku po cestě po které se na start přijíždělo. Být by to tak ale nemělo, je to chyba stavitele.
Re: povinný úsek
Re: povinný úsek
Re: Re: povinný úsek
Ve všech ostatních případech ale platí, že rozhodující je, co má závodník vyznačeno v mapě. Tedy když v lese najednou jsou nějaké fáborky a v mapě nic není, tak to taky může být pozůstatek nějakého závodu z loňského letního tábora. Na druhou stranu, když tam pořadatel má na trati nějaký další povinný úsek, či zakázaný prostor, tak ho tam patrně nedává za účelem buzerace závodníka, ale spíš proto aby závodníka ochránil (třeba přejezd silnice) nebo aby chránil nějaký ten prostor kde si majitel závodění nepřál. Takže je určitě v zájmu všech aby pořadatel vyznačil to co je v mapě také v terénu. Samozřejmě podle konkrétní situace.
to me nenapadlo
chtěl bych dát díky Kouřovi
Fikání lesem
Re: Fikání lesem
Re: Fikání lesem
No a taky si myslím, že fikání lesem je záležitost stavby. Což samozřejmě u free orderu jde ovlivnit těžko :) Ale u nedělního middlu k tomu některé kontroly docela sváděly, zejména ty v krátké tečce 10 metrů od hlavní cesty. Za všechny jako příklad třeba nedělní 43 a 106. Takhle by se podle mě kontroly dávat neměly a nebo tam prostě musí být rozhodčí a musí to hlídat. Ono že by si někdo naplánoval postup 500 metrů napřímo lesem, na to u nás není podklad. Takže problém jsou právě tyhle fikačky krátkých rohů. A těm se může stavitel alespoň částečně vyhnout.
Čímž samozřejmě nijak neomlouvám blbce kteří porušují pravidla a riskují tak to, že nás za pár let nepustí do lesa vůbec a budem jezdit MTBO akorát tak na parkovišti...
Re: Re: Fikání lesem
Re: Re: Fikání lesem
Re: Re: Fikání lesem
Problém je v tom, že se právě nejednalo o fikání rohů a dojíždění 20 m od konce tečky na cestu, ale o regulérní ježdění lesem (nebo po louce).
A při stavbě se kritickým situacím nikdy stoprocentně nevyhneš.
E.
Re: Re: Re: Fikání lesem
Re: Re: Re: Re: Fikání lesem
Re: Re: Re: Re: Re: Fikání lesem
Jakykoliv poradatel v lese je "kontrolor", samozrejme je ale potreba, aby to vyfotil, protoze lidi se dokazou hadat a do oci lhat, ze opravdu nejeli lesem.
Jsem pro to kompletne diskat, klidne 70% zavodniku, co na tom, pravidla jsou jasny.
k te nedelni 106
Nebo napr. ve Vracove. Zde byla znacena tenka teckovana cesta a lisila se od volneho lesa pouze tim, ze na ni sisky tvorily koridor siroky cca 50cm. Jiny rozdil v tom nebyl. To se pak fakt tezko urcuje, zda uz jsem v lese nebo na pesince :-)
Osobne si myslim, ze to je problem 90% vsech tenkych teckovanych cesticek. Vetsinou to jsou pesinky, kudy by clovek za normalnich okolnosti na kole nejel a ani pesak by se tam nevydal. Docela jsem se po nekterych zavodech divil, ze nas lesaci vlastne toleruji, kdyz jsem videl, jak vypadaly nektere tyto teckovane cesticky po nasich zavodech (staci, aby bylo mokro a vedl pres ni idealni postup pro vice kategorii).
Re: k te nedelni 106
Re: Re: k te nedelni 106
Pokud by ho i tak nekdo disknul, tak uz je to pak na rozhodnuti jury, ktera by mela jit zkontrolovat, zda to opravdu byla cesta, ktera neni v mape nebo zda zavodnik jel lesem (je uz to trochu ferovejsi, protoze se rozhoduji tri lidi)
Kazdopadne jeste opet zduraznuji, ze vetsi problem jsou nedotazeny tecky k hlavni ceste.
Zde je to na poradateli: bud tam hlida, nebo pokud nazna, ze cesticka tam nebude vadit, tak tecky dotahne az na cestu a parkrat to pred zavodem projede a nebo pokud by to byl problem, tak tam nataham par suchejch smrcku, ktery po zavode odklidim.
Re: Re: Re: k te nedelni 106
A co kdyby se tahle diskuze trochu zkonkretizovala? Hoďte třeba do samostatnýho článku situace, kde se o víkendu tak masivně fikalo, ať se MTBO národ poučí... možná se pak ukáže, že aspoň 70% ze 70% darebných fikačů jsou jen závodnící, kteří jedou po cestě, přemýšlejí nad dalším postupem a najednou si říkají "hele, sice furt jedu po cestě, ale neměla už třeba skončit?" tak slezou z kola, jdou pěšky a vzápětí je u kontroly sprdne pořadatel, že měli slézt dřív - můj případ. A pokud mám na mysli stejný postup v nedělní HE jako výše Graubna, tak i jeho případ - bo pěšky se mělo podle mapaře jít alespoň 45m, 30 je málo :-)
Pravidla jsou jasný, např. říkají, že mám "jezdit po cestách" nikoliv "po cestách zakreslených v mapě", nicméně jejich aplikace v praxi vyžaduje i obyčejný selský rozum jak ze strany závodníka tak pořadatele, proto bych se nerad dožil masového diskání za např. krátké protažení tečky na hlavní cestu - něco podobného tu už jednou bylo, pamatujete? Teď za to pořadatelé, podle mého správně, nediskali... a ty jasný případy na disk tu snad někdo uvede. :-)
Re: Re: Re: Re: k te nedelni 106
Ale jinak máš pravdu, jeden z důvodů, proč jsme nediskali je, že někdo vepředu startovního pole tu tečku "trošku" protáhl (u toho jsme bohužel nebyli) a chudáci ostatní poctivci pak mají problém poznat, kde cesta opravdu končí, navíc v závodním tempu je opravdu těžké odhadnout, zda má cesta už končit nebo jet ještě dalších 30 m. Jestli někdo chce vidět, kde se fikalo nejvíce, tak ať si najde Rolníky na dalších závodech, rád mu to ukážu.
Re: Re: Re: Re: Re: k te nedelni 106
Re: Re: Re: Re: Re: Re: k te nedelni 106
Re: Re: Re: Re: k te nedelni 106
Jediný kdo mu může zabránit je opět stavitel + mapař. Mapařovi by se samozřejmě nemělo stát, že v mapě chybí cesta. Ale stane se. Třeba ve Vracově chyběla jedna, která tam evidentně byla roky. No a kontrola 63 na kterou v řadě kategorí vedl ideální postup tam i zpět po těch inkriminovaných tečkách bohužel tím fikáním nedotažených teček dříve či později skončit, protože prvních 10 běžců vydupalo cestu. Záměr byl asi dobrý - postup 63-70 měl hned tři volby, ale já bych jí tam jako stavitel nedal právě kvůli tomu riziku fikání lesem.
Takže otázka na závěr - je tohle to místo kde podle pořadatelů fikalo těch 70% lidí? Já se klidně dobrovolně přiznávám, že já jo. Vidím poměrně blbě, takže takové detaily jako 3mm nedotažený tečky za jízdy opravdu nevidím. Čili věděl jsem že musím z plné odbočit na tečku a když jsem jí viděl, tak sem pokračoval. V případě že bych jí neviděl, tak bych asi zastavil a podíval se pořádně do mapy. Pak bych to nejspíš viděl a samozřejmě bych běžel, tak jako sem běžel jiné postupy během závodu. Ale takhle sem to fiknul. A věřil bych že se mnou 70% dalších.
Re: Re: Re: Re: Re: k te nedelni 106
Re: Re: Re: Re: Re: Re: k te nedelni 106
Re: Re: Re: Re: Re: Re: k te nedelni 106
Pořadatelé nechcete dát mapy na obpostupy? Ať víme o čem se bavíme?
lampióni
Re: lampióni