Testovali jsme bezkontaktní ražení kontrol
Rozměry a čip na zápěstí po předloktí
Hned na startu jsem se stal nevědomky figurantem, a tak máte možnost na fotce vidět, o kolik větší je čip oproti klasickému SI fakáči. V případě biků a pravidla spojení čipu s kolem, se čip vozí nejčastěji připevněný na rámu tak, aby na něj bylo vidět.
Dosah a ražba
V případě LOBařské verze byl dosah cca 60cm od kontroly. Což v případě právě lyžařskejch závodů znamená, že si člověk ušetří spoustu potupnejch momentů, kdy se mu povede zastavit u kontroly až za cenu pádu a tím vytvoření lavoru v její blízkosti (c: Prostě v případě, že na další kontrolu pokračujete ve stejném směru, se u kontrol nebrzdí, stačí máchnout čipem dostatečně blízko stojanu s jednotkou.
Dosah pro MTBO by měl prý být až 6m, což z přiloženého videa znamená, že by se na hodně navštěvovaných kontrolách nemusely tvořit fronty. Nebudou ani vznikat nebezpečné situace, když se třeba někdo otáčí a neví, co se děje za ním, případně když někteří dobržďují do chumlu závodníků z vysokých rychlostí.
Pípá jak kontrola, tak i blikající čip
To, že ražení proběhlo, zaznamenáte pípáním jak jednotky, tak i vašeho čipu. V mém případě ale čip pípal hodně slabě a při vyšší rychlosti nebyl slyšet. Kontrolu ražení ale lze ověřit i opticky, protože v průhledném čipu bliká červená diodka.
Cílová jednotka
Ta měla dosah tuším 3 metry. Takže člověk si může vychutnat opravdu závodnický špurt na lajnu a nemusí brzdit do nuly a skákat přes řídítka nebo se jinak zamotávat do cílové kontroly. Takže bude stačit rozčísnout dav stojící za čárou v nedostatečné vzdálenosti pro dobrždění ostatních do nuly (c:
Debaty bezprostředně po závodě směrem k MTBO
Ihned v cíli jsme nový systém proprali z o-bikerskýho pohledu s MiRym, kterej ten den docela zatáhnul, dojel mě o 8 minut a zvítězil v Elitě.
Napadlo nás, že odpadne výhoda pro ty, kteří při klasické metodě čip+JOJO mají dobrou techniku a umí razit „za jízdy“. Já si ale s odstupem říkám, že na novém systému bude potřeba mít daleko líp mapově připraven odjezd na další kontrolu, tak abych se pohyboval maximálně plynule a tak by to mělo být bližší orienťáku v podobě mapování + fyzička. A já si rád ušetřím stres z toho, že ztratím nepovedeným ražením.
Samozřejmě se předejde kolizím u stojanu, když se ražení omezí pouze na průjezd ve větší vzdálenosti a oční kontrolu, jestli čip bliká. Navíc když se nebude tolik zastavovat, tak člověk ušetří síly, který teď věnuje neustálýmu rozjíždění. Jen tomu MiRymu to trochu nabourá kšeft, protože nebude potřeba dokupovat občasně přetržená JOJA (c: Shodli jsme se na tom, že finišování tímto stylem nemá chybu. Jen ti pořadatelé budou muset víc řešit jak daleko se přistává a vyhánět propálený závodníky ležící těsně za lajnou.
Takže pro sebe jsem si to shrnul, že tomu fandím (c;
Pocet kontrol
Kapacita je 128 kontrol.
A z logiky systemu ti to bude razit vsechny kontroly okolo kterejch projedes.
Na start cip zapnes v cili vypnes.
Vypadá to zajímavě
Cílování
je logické, že pořadatel bude směrovat závodníky do cílové brány, teď na LOBech to bylo tak, že byly dvě cílové "brány" (koridory) mezi kterými byla jedna společná cílová jednotka. A při rychlosti dojezdu (průjezdu kolem cílové jednotky) není parametr dosahu podstatný pro přesnost určení času (odhaduju že chyba bude méně než 0,1 s).
Samozřejmě musíš dát pozor abys ses během závodu při průjezdu kolem cíle "nevypnul" ale to lze řešit rozukným vymezením cílového koridoru