Český pohár Moravičany
Centrum závodů bylo na fotbalovém hřišti v Moravičanech, cca 4km od Mohelnice. Závodníci tam našli stejně jako na minulém pohárovém závodě krásné zázemí, včetně občerstvení od místních fotbalistů a hasičů. Závody provázelo docela rozumné počasí, jen v neděli ráno lehce sprchlo. Horší to však bylo s deštěm před závody, které udělal z lužního lesa místy bažinu.
Sobotní long se vyznačoval jednak objížděním postupů po velkých cestách a také tím, že pro většinu kategorií to byl hodně krátký long, spíše na nebo pod spodní hranicí směrných časů. V mužské elitě zvítězil stejně jako minulý týden při ultralongu Martin Ševčík (TBM), nyní před Honzou Svobodou (SMR) a Jirkou Hradilem (TZL). V ženách zvítězila suverénně o 3 minuty Martina Tichovská (VSP) před Stankou Fajtovou (VBA) a Renatu Paulíčkovou (SJI). V nedělním middlu (ten byl i docela mapově náročný) kraloval v mužích s náskokem přes 3 minuty věkem ještě junior Kryštof Bogar (BOR), který se letos specializuje hlavně na cross country a asi i kvůli tomu vyhrál 16 z 19 mezičasů. Za ním skončili Vojta Stránský (KPY) a Franta Bogar (BOR). V ženách byly celé stupně vítězů obsazeny zahraničními závodnícemi - vyhrála Stanka Fajtová (VBA) před Michaelou Gigon (TBM) a Annou Kaminskou (POL), nejlepší z Češek byla opět Martina Tichovská (VSP) na 4.místě. Kompletní výsledky všech kategorií včetně mezičasů naleznete na webu závodů.
Závody se celkově líbily, diskuze vyvolal tentokráte zákaz pohybu mimo cesty v kombinaci s tím, že cesty nebyly dost často v listí vůbec vidět. Podobné diskuze vyvolalo i ježdění či běhání po nejetelných průsecích označených v mapě žlutou barvou. Závodů se zúčastnilo po oba dny necelých 300 závodníků.
Závodníci MTBO mají nyní 2 týdny pauzu na přípravu, další závody se budou konat 18.-19.5. ve Starém Městě pod Landštejnem (pořadatelem je OK Jihlava).
fair play
Určitě z toho ale je poučka pro příští pořadatele, že by při takových vyjímkách bylo dobré dát obří upozornění i na start a případně tam mít papouška, kterej to všem řekne. Hlášení v "rozhlase" ani pokyny se ke všem nedostanou.
Já si myslím, že na situaci kterou popisuješ jsou pravidla krátký. Takže by to asi pak musela na místě posoudit jury.
Striktně vzato když není cesta v mapě, měl by si běžet, i když v lese je a tím pádem je to chyba mapaře. Třeba v Dánsku na JMS 2009 diskli štafetu juniorů protože Duk jel po nezmapované cestě, nebo to možná byl průsek, už přesně nevím. Ale to nebyla přesně tahle situace s větvením uprostřed lesa.
Otázka ovšem je, zda v té rychlosti a daném místě člověk vůbec kouká do mapy a ví, že cesta po které jede v mapě není. Mě se třeba teď v sobotu stalo, že jsem v dohledávce jel po žlutě mapovaném průseku. Ovšem v reálu nebyl naprosto žádný rozdíl mezi tím průsekem a paralelně vedoucími tečkami. Že to byl průsek jsem zjistil, až když jsem dojel na konec, aniž bych našel kontrolu ke které jsem plánoval dojet, zastavil jsem a začal studovat detail. Disknout jsem se tedy dobrovolně nešel, jelikož jak je vidět z mého mezičasu na K11 jsem tím zrovna moc výhodu nezískal.
My sme podobnou situaci řešili při mapování na Břízkách, kdy bylo několik paralelních pěšineček stejnym směrem ve vzdálenosti o strom vedle sebe a museli sme to stejně nakonec řešit generalizací, protože nakreslíš maximálně dvě vedle sebe a zabereš s tim plochu pro šest cestiček, větší počet se nenakreslit prostě nedal. Takže na pořadatele se to taky ve všech případech svízt nedá. Leda by se použilo jiný měřítko.
Dle mého názoru byl "marketing" dostatečný. Zákaz běhání byl jak v propozicích týdny dopředu, tak v pokynech. Povinností každého závodníka je dodržovat pokyny, proto je povinen si je i přečíst. Kdo "nevěděl" je, aniž bych se chtěl někoho osobně dotknout, buď negramotný, nebo totální lajdák!
Jinak souhlasím s nesmyslností umístit kontrolu č 44 za těchto podmínek. Kdo jel vzadu, jen sledoval, ze kterého průseku vyjíždí ostatní. To se neslučuje se zásadou stvět tratě tak, aby byla co nejvíce vyloučena náhoda.
A na mé nedělní mapě je zákres tratě pod cestami (černá je na červené), takže buď měli někteří jinou mapu, nebo zase nepíší tak docela pravdu, že měli překryté cesty. V sobotu jsem nejel, takže nevím.
Moje hodnoceni
- zajimave trate jak v sobotu, tak v nedeli, kdy bohuzel dobra volba skoncila na tom, zda trefim jetelnou ci nejetelnou carku :-(
- kresba trati - opet nevyrezany kolecka a cesty schovany pod spojnicema kontrol
- nehlidani porusovani pravidel na mistech, kde k tomu trat primo svadela (konec middlu a zluty prusek do kopce)
- dobre postavene kontroly, vetsina sla razit za jizdy (pokud se tedy zrovna po te ceste dalo jet :-) )
- krasne zazemi + obcerstveni, ale 4 zachody na 300 lidi?
Souhlas - nevyřezaná kolečka a spojnice překrývající cestu to byly zbytečné chyby na jinak výborně vytištěné a čitelné mapě.
Co se týká kvality zmapování, tak mi připadalo, že je různá v různých částech. Zejména asi bylo zbytečné mapovat tolik nesjízdných průseků jako tečky. V kombinaci se zákazem běhání po lese s toho byly akorát zbytečné "pasti" svádějící k porušení pravidel.
Zázemí centra bylo velmi dobré, vyhlašování výsledků rychlé a průběžné.
Osobně mě moc nenadchl cíl na shromaždišti. Zejména v neděli se klidně mohlo cílovat na okraji lesa u toho kynologického cvičiště. Třeba u M21B tvořil tenhle skoro 2km dlouhý úsek 15% celé tratě. To pak už přestává být orienťák. Krom toho že záleží víc na tom jaké má kdo nohy, záleží taky na tom jaký kdo zrovna chytí vláček. A že bych na dojezdu viděl zrovna kotel diváků, to nemohu říct :)
Tak jsem měl po práci konečně čas si všechno přečíst.
Pozorně jsem si pročetl názory všech lidí, kteří měli k našim závodům nějaké komentáře či připomínky. Díky za reakce, beru všechny a také se k nim rád vyjádřím, to je princip diskuse, má-li k něčemu být a může-li z ní vyplynout nějaký kvalitativní posun do budoucna.
ŠMIKÁNÍ MIMO CESTY
Dosti dlouho před závody jsme všemi možnými cestami dávali najevo, že závody budou v CHKO, navíc ještě s maloplošnými rezervacemi a že nebude možné se pohybovat mimo cesty. Bylo to tučně v rozpise, bylo to tučně v motivačním článku Mirka Kaliny hned na začátku, bylo to tučně v pokynech, dvakrát jsem to vyhlašoval na shromaždišti. A všechno to bylo málo? Chtěli byste to mít ještě jako informaci na startu? To snad ne! Možná 97%, nebo i víc závodníků tyto informace znalo a kvůli 3%, nebo méně nezodpovědných, bychom měli zatěžovat pořadatele další, zbytečnou prací? Když nezabralo pět důrazných apelů, máte pocit, že šestý by snad lajdáci konečně brali vážně? Nejsem o tom vůbec přesvědčený. No, naivně jsem si myslel, že dva roky práce při přesvědčování profesionálních pracovníků Správy CHKO a České ornitologické organizace (kromě normálních povolovaček od majitelů lesů, majitelů okolních pozemků a nájemce honitby), je dost pádný argument pro všechny zúčastněné bikerky a bikery, aby nám to nekazili a neznemožnili nám v CHKO Litovelské Pomoraví ještě někdy v budoucnu nějaké MTBO závody pořádat.
Uhlídat celý prostor, abychom šmikání zamezili jsme prostě nemohli, tak jako ve většině MTBO klubů v ČR je nás pět a půl a takovou plochu lesa neobsáhneme. Tohle si snad uvědomuje každý, nikdo nemá možnost poslat do závodního prostoru 50 hlídačů.
Nakonec to co, o čem jsem se dozvěděl, že se šmikalo nebylo vůbec nejrychlejší. Zrovna v těchto místech jsme tratě najížděli různými variantami postupů a poctivé objetí vycházelo kupodivu vždy výhodněji. Jediné čeho tak šmikači dosáhli bylo to, že místní revírník to samozřejmě poznal a já jsem strávil část pěkného úterního odpoledne vysvětlováním a uklidňováním pracovníka LČR, že jsme rezervaci Dobrava moc neponičili. Nakonec jsme se dohodli, že tito nešťastníci zabloudili a budeme-li zde chtít pořádat další závody za pět šest let, tak revírník už na to snad zapomene.
POJETÍ ZMAPOVÁNÍ
Že závod bude v lužním lese se spoustou starých nepoužívaných cest a málo viditelných průseků jsme také dávali najevo dosti včas a dosti důrazně (rozpis, článek Mirka Kaliny s odkazem na aktuální fotky, pokyny a nakonec moje hlášení). Najít optimální přístup ke zmapování něčeho takového není lehké, není to žádný příměstský les s vychozenými cestičkami od pravidelných návštěv turistů, ani tu nebyly jasné písečné linie jako v borovicových hvozdech České křídové tabule. Stačilo, když těžaři každý týden vyjížděli nové a nové linie při probírkách, které probíhaly v celém prostoru. No a jako perlička, vůbec nejhezčí a dokonce pěkně jezditelné singlíky jsou v lese stopy od migrujících stád vysoké zvěře. Ty jsme však museli nějak vynechat. Výsledek, na kterém se závodilo pak byl, ostatně tak jako při každém mapování, individuáním pohledem hlavního kartografa. A kolik hlavních kartografů, tolik různých úhlů pohledů na konečný výsledek. Kdo však delší dobu provozuje MTBO či OB má zažitou taktiku, že na prvních kontrolách vstřebá pohled mapaře a pak by ho to dál němělo překvapit.
Klasifikaci cest jsme dělali samozřejmě až do poslední chvíle. Bohužel vydatný déšť před závody něco trošku změnil. Mapy byly natištěné a nedalo se s tím nic dělat. Na ohodnocení sjízdnosti u těch horších komunikací, tedy jesti to budou krátké čárky, mapové značky č.835 a č. 836 (sjízdnost obou 25 - 50%), nebo tečky, mapové značky č. 837 a č. 838 (sjízdnost méně než 25%), či snad plně žlutá linie, mapová značka č.509.1 (nesjízdný průsek) jsem využil kromě svého pohledu i závodnici kategorie D50. Podle toho jak co projela, či neprojela jsem přihlížel ke klasifikaci. Co dala ona, musel dát každý chlap.
Použití dashpiontů podle mého souhlasí se skutečností. Využíval jsem mapové značky č.510 (zřetelné napojení) i č.511 (nezřetelné napojení). Nezřetelného napojení mnohem více, les je prostě takový. Pokud někdo kdo tohle čte startoval v sobotu hned ze začátku, musí mi dát za pravdu, že roznašeči nezřetelná napojení za startem pěkně prošlápli a projeli, aby i první závodníci měli stejné podmínky jako později startující. Hlouběji v lese to již bylo na každém. Mapová značka 511 je jasná, je to opravdu nezřetelné napojení a to se dá minout celkem snadno.
S tím souvisí i hojně diskutovaný nájezd na kontrolu č.44 v neděli. Tohle jsem staviteli odsouhlasil. Podle mého soudu to nebyla žádná čuňárna, volby byly dvě. Buď velmi riskantní postup zepředu přes změť úzkých průseků, nebo tutovka odzadu, kolem výrazného posedu. Jestliže někteří zariskovali a nezvládli to zepředu, pak, bohužel pro ně, platí, že risk je zisk nebo taky nic. Že to bude obtížné na orientaci a pomalé při hledání správného průseku jim muselo být jasné již při výběru této volby. Čuňárnou bych to nazval pouze tehdy, kdyby tohle byl jediný možný postup a neexistovala by jiná volba. Z druhé strany to bylo opravdu snadné.
Zmínka o tom, že byli vidět závodníci vyjíždějící z průseku a mohli tak tomu kdo právě přijížděl ulehčit dohledání odbočky je konstatování běžného stavu. To, že se závodníci z nějakých teček nebo krátkých čárek od kontroly vracejí na kvalitnější komunikaci je běžný jev na téměř každých závodech MTBO a je součástí taktiky protřelého závodníka sledovat kromě své mapy a děr na cestě i to odkud kdo vyjíždí a zrychlit tak svůj pohyb ke kontrole. Takže normál.
FIALOVÁ
Použití vyznačení trati (kolečka a spojnice) fialovou barvou pod černou je opravdu standard. A tuším, že se používá právě proto, aby nebylo nutné prostřihávat každé kolečko a každou k čáru když kříží nějakou cestu. Použitá fialová byla namíchána dostatečně světlá, aby cesty dobře prosvítaly. Kolečka podle mého soudu byla v pořádku a všechno černé přes ně bylo vidět. Některé spojnice však původně kryly souběžné komunikace a ty jsem zodpovědně rozposunoval nebo pozohýbal. Např. v sobotu: M20 ohnutá spojnice na postupu 3 - 4, M21A od kontroly č.6-39 posunutá spojnice, aby nezakrývala souběžnou komunikaci, M21E posunutá spojnice na postupu 9 - 10 na obou stranách jak u kontroly č.9 tak u kntroly č.10, OPEN LONG posunutá a zalomená spojnice na postupu 4 - 5, kde by byla zakrytá polovina postupu... No a tak dál, prostě splněno to bylo, čitelné to podle mě také bylo.
ČTYŘI ZÁCHODY
V Chacholicích čtyři záchody stačily pro víc lidí, tak mně připadlo, že to u nás bude stačit také. No asi tam chvíli v neděli byla strkanice. Za to se omlouvám.
CÍL AŽ NA SROMAŽDIŠTI
Je otázkou nalezení výhodného kompromisu, jestli udělat cíl hned u lesa nebo o kus dál s tím, že bude dlouhý finiš. Nelze se zavděčit všem, nicméně pro cíl na shromaždišti tentokrát bylo víc kladných bodů při konečném rozhodování. A podle naší hlídačky kontrol i na kontrolách na louce před sběrkou měli někteří závodníci docela potíže s orientací. Na louce je to neobvyklé a poněkud jiné než v lese, tyhle kontroly bych tedy bral jako plnohodnotné, kde se ještě muselo klasicky závodit.
SLOVO NA ZÁVĚR
PROTOŽE JSME ZÁVODY DĚLALI MY, LIDÉ A ZÁVODNÍCI Z MASA KOSTÍ, ZVOLILI JSME SVÉ INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUPY A NÁHLEDY, KTERÉ NĚKOMU SEDLY, JINÉMU NAOPAK MOŽNÁ NEVYHOVOVALY. TAK TO BUDE NA KAŽDÝCH ZÁVODECH, I NA TĚCH, KTERÉ NĚKDY BUDETE POŘÁDAT VY. BUĎME VDĚČNÍ ZA TO, ŽE NĚKTEŘÍ Z NÁS VE SVÉM VOLNÉM ČASE MAJÍ CHUŤ PRO OSTATNÍ NĚCO DĚLAT. JÁ OSOBNĚ JSEM VDĚČNÝ ZA KAŽDÝ ZÁVOD, KTERÝ KDO USPOŘÁDÁ. VÍM CO HO TO STÁLO ZA ÚSILÍ A KDYŽ ZROVNA NEVYHRAJU I TAK JSEM SPOKOJENÝ, ZÁVODĚNÍM SE POUZE BAVÍM, NEŽIVÍ MĚ TO A MYSÍM, ŽE ANI NIKOHO Z VÁS. MTBO JE ZÁBAVA, POUZE ZÁBAVA A TAK TO ASI BUDE JEŠTĚ HODNĚ DLOUHO.
Bohužel, apely na poctivý přístup u několika málo jedinců nezabírají, jediné co je podle mého soudu vyléčí a donutí si důležité informace číst je pravidelné hlídání jejich dodržování. Teď