MTBO.cz
MTBO - mountain bike orienteering

Český pohár - 1. a 2. závod - BYNOVEC

O uplynulém víkendu, 3.-4.5., pořádal oddíl KOB Děčín v Bynovci 1. a 2. závod Českého poháru MTBO 2014. V sobotu se jel long, v neděli middle.

Centrum závodů bylo na fotbalovém hřišti v Bynovci. Závody provázelo stabilní chladné počasí beze srážek. V takové zimě jako v sobotu jsem já osobně Český pohár ještě nejel, každý asi cestou na start zmrznul. V lese bylo ale docela sucho, deště se Bynovci před závody skoro vyhnuly.

V rychlém sobotním longu zvítězil v mužské elitě Martin Ševčík (TBM), který vedl od páté kontroly až do cíle. Za ním skončil o více než 2 minuty Honza Svoboda (SMR) a o 3 minuty zpět Jirka Hradil (TZL). V ženách vedla po celý závod a logicky i suverénně vyhrála s velkým náskokem Martina Tichovská (VSP), více než 7 minut ztratila druhá Markéta Drobníková (ZUP) i třetí Marie Březinová (TSU). Nedělní middle byl mapově náročnější a i kopce přibyly, vítěz v mužích zůstal však stejný. Vyhrál tedy opět Martin Ševčík (TBM) o 50 sekund před Jirkou Hradilem (TZL) a o 2 minuty před Vojtou Ludvíkem (STB). V ženách vyhrála Renata Paulíčková (SJI) o minutu před Annou Kaminskou (POL) a o 2 minuty před Katkou Novákovou (OKP). Kompletní výsledky všech kategorií včetně mezičasů naleznete na webu závodů a i na ORISU.

Závody se docela líbily, dohady nad stavbou tratí a klasifikací jsou běžné. Sobotní tratě postavil Martin Horák, nedělní Natalie Tyszová. Závodů se zúčastnilo v sobotu 325, v neděli 342 závodníků, což jsou podobné počty jako minulý rok.

Závodníky MTBO čekají hned tento víkend další závody, Český pohár v Březové u Karlových Varů. Zatím tam moc lidí přihlášeno není, tak neváhejte a hlašte se. Přihlášky jsou prodlouženy do úterního večera.

UPDATE: Ještě přidávám pár postřehů od ředitele závodu Martina Horáka.

Hodnocení velkou většinou dobré, líbil se především terén na longu. Kategoriím s delší tratí speciálně pak jezdivý singlík nad Labským údolím a kdo volil "kratší ale tenkou", ten neprohloupil. Na middlu občas závodníkům vadil drsnější charakter cest, ale našli se i tací, kteří si na kořenech a klaccích naopak libovali.

Počasí bylo překvapivě chladné, ale naštěstí suché a pro závodění myslím celkem příjemné. Horší to bylo pro pořadatele, kteří neměli tolik možností zahřát se pohybem.

V sobotu byla vypsána prémie "Cena Tondy Pekaře" (správce areálu ve kterém bylo centrum závodů) o nejrychlejší dojezd od sběrky do cíle. Dojezd byl dlouhý zhruba 700 m, zcela rovný ale po travnaté, nepříliš rychlé cestě. V mužích byli nejrychlejší dva závodníci - Jirka Hradil a Vojta Ludvík. V ženách zvítězila Anna Kaminska z Polska. Cenu předal Tonda Pekař osobně.

Večírek ve vytápěných stanech v podání DJ Kaučuka poněkud usměrněného oddílem Smržovky se také většinou líbil.

Fotky jsou na stránkách závodu -http://kobdecin.php5.cz/lk/fotky.php - obzvláště fotky od Jirky Součka jsou super.
| Zobrazeno 4997x | MTBO ČP + MČR | Mirek Kalina

Komentáře článku

Napsat nový komentář
Mára |
Přebíhání přes pole
Ahoj, mám dotaz k pravidlům. Může se běhat přes pole s kolem na ramani (žlutá s černým tečkovým rastrem), pokud to není zakázáno v pokynech? Pokud ano, tak moje blbá neznalost pravidel. Pokud ne, tak to v sobotu chtělo rozhodčího :)
Jirka -Albert- Vraný |

Jednoduchá otázka, složitá odpověď.  MTBO mapový klíč ani značku 415 (pole) neobsahuje. Pouze je v něm napsáno, že se tam kde je tato značka použita v běhací mapě, má se použít i na mapě pro MTBO. Pokud není vstup na pole zakázán v pokynech nebo v některém obecně platném právním předpisu, tak je to povolené.


Problém může být  s tím právním předpisem. Asi není zakázán vstup na pole, ale když tam něco roste, a mi to rozdupeme, tak už to je nějaké to poškozování cizího majetku apod. Je to tradiční problém s polem, že někdy (po sklizni) se na něj smí, jindy ne.


Poučení pro příští pořadatele určitě je - jasně to uvést v pokynech, eventuelně problematické části šrafovat fialovou jako zakázaný prostor. To je jediný způsob zákazu vstupu, který MTBO mapový klíč zná.

Pari |
oranžové cesty
Zdar, přimlouval bych se za to, nepoužívat pro cesty na polích oranžovou barvu. Za celý víkend jsem si při závodě všiml jediného místa, kudy se tak dalo jet, v sobotu v HE mezi kontrolami 5-6. Např. optimální volby v sobotu mezi 3-4 nebo v neděli mezi 5-6 jsem vůbec neviděl. Je nějaký důvod nepoužít černou tečku?
Fanda |
Souhlasím s Parim, žlutou ve žluté nepoužívat, není to vidět. Byl bych za to ji nepoužívat ani nikde jinde.
Jirka -Albert- Vraný |
Důvod proč nepoužít tečku je, že pak by tam někdo mohl být zmaten že tam není cesta. Ale 100% by to bylo čitelnější. Občas není cesta v lese dobře vidět kvůli listí třeba a nebo i trávě a je to taky v pořádku.
mAk |
No a já bych přidal, že mi přijde nesmysl mapovat některý průseky jako tečku a jiný dělat žlutou barvou, která je navíc tak světlá že je špatně vidět. Tenhle problém mi vadil na našem soustřu v Brdech a teď o víkendu jakbysmet. Asi může nastat situace, kdy vlastník lesa průseky zakáže, ale poslední dobou mi přijde, že se každej mapař snaží bejt co nejkreativnější a musí mít na mapě od všeho něco, ale jednak tím ochudí síť cest i rozeznatelnost toho co je co v prostoru.
Kouřa |
Taky přitakám Parimu. To že sem si v sobotu všiml postupu HE 5-6 podél pole bylo jen díky tomu že sem si při přibližování k odbočení do lesa vzpomněl že na to měli "upoutávku" v pokynech včetně obrázků a až díky tomu sem si toho najednou všiml v mapě - ale výhodný to asi nebylo, foukal tam proťák a čárka v lese určo jela líp :) Nicméně souhlas že to fakt vůbec vidět není. Napojení 3-4 sem si teda všiml, ale radši sem se stejně u K3 otočil, neb jsem nevěřil že ta tečka u pole pojede ;) Ale Pari nedělní 5-6 optimální po týhle žlutý spojce nebyl - tam to taky vidím až teď, ale i kdybych to viděl v závodě, stejně bych tam nejel :) Problém s průsekama co píše mAk vnímám taky (jako závodník) a v roli "mapaře" (mám to ještě čerstvý) netvrdim že sem to vychytal zcela. Jenže ono to fakt není easy rozhodnout jestli tohle je ještě pouze průsek a tohle už je tečka v průseku. Za sebe říkám že to nemá nic do činění s touhou být kreativní, ale s nejednoznačností. Dát všechny průseky šmahem s tečkou je blbost a dát všechny bez tečky je taky blbost - takže tu hranici co tečka v průseku ještě je a co už není mAku vnímáme jako lidi stejně tak subjektivně jako spoustu jiných věci typu co ještě jo a co už ne.
mAk |
no myslím, že doporučení mapařům, že tečka má prostě přednost se udělat dá a taky si myslím, že třeba i původní OB slabá dlouhá čárka (na kterou se nesmí) je prostě lepší řešení než nynější neviditelná žlutá...
Meloun |
Já si tý oranžový všimnul taky až večer, ale řek bych, že to je spíš problém blbýho barevnýho tisku. Ten kontrast mezi žlutou a oranžovou měl bejt větší. Taky když tam je oranžová, jakože jízda po louce povolena, tak není trěba to kreslit takhle tenkou linií, ale mohla to bejt klidně centimetr široká oranžová plocha. Ta oranžová není od toho, aby se tím kreslili cesty. S těma průsekama bych to sem neplet. Jak jinak nakreslit průsek v lese, kde jsou sice v šířce 5m vykácený stromy, ale jinak je tam takovej bordel, že to prostě jetelný není (bez ohledu na to jestli se může nebo nemůže).
mAk |
hele mluvím o těch průsekách právě protože byly jetelný (žádnej bordel) a nebyl v nich rozdíl oproti tečce hned vedle... a prostě slabá žlutá línie je neviditelná i pro mě s relativně slušným zrakem. Takže si myslím, že je to nevhodnej symbol a šedá úzká čárka by svou práci odvedla beze sporu líp.
kamenáč |

Ahoj, diskuze o značení povolených ploch mimo cesty byla iniciována asi před třemi lety Michi Gigon po MS v Itálii a pak bylo doporučeno toto. Já jsem navrhoval černý rastr, protže černá je všeobecně určena pro jízdu a je dobře vidět. Nicméně pokud je v klíči oranžová, je nutno to respektovat. Ale i tak je potřeba si trochu pohrát s tiskem a vyladit barvy na konkrétní tiskárnu - na monitoru to vypadá úplně jinak než pak v tisku.


Pokud se týká problému průsek x cesta, tak to má korektní řešení jen jedno - všechno jsou to de jure průseky, neboli stahovací trasy a nikoliv cesty. Navíc je jasné, že se to rychle mění, stačí tam jednou projet traktorem s kládou a je tam cesta a za měsíc to zaroste trávou nebo zapadá listím a není tam nic, nebo naopak. Natož za dva roky jak si stěžuje MaK. Lesáci dokonce tvrdí, že cesta je jen to co je v katastru tak označeno, což by znamenalo konec MTBO. Takže asi nezbyde než do toho moc nešťourat a pouze apelovat na stavitele, aby byli opatrnější a nestavěli celý závod na principu hledání neviditelných odboček. Já jsem třeba v sobotu kroužil zprava kolem předposlední kontroly jako sup a ani jednu tečku jsem nenašel. Také by se dalo na odbočky dát fáborky, jako v Norsku na LOBech. To je ale dost práce.


Taky jsem myslel, že byl na jaře nějaký seminář, kde se tyto věci řešily. Je z toho něco jako zápis nebo doporučení?


 

Albert |

Ta oranžová je jen jedna ze 4 možností určených k testování. Zrovna teď sepisuju finální zprávu pro mapovoou komisi IOF ze které by měla vzejít nějaká konkrétní podoba co se bude dál do budoucna používat.


Zatím se jako nejlepší pro velké plochy jeví varianta, která v těch 4 nebyla a to černý rastr (ten tam je) ale trochu širší, tak aby nezakrýval případné detaily. Výhodou je, že se dá použít jak pro vyznačení povoleného lesa, tak pro louku. Úzké povolené plochy ale neřeší.

Martin S. |

Na jarním semináři byl z těchto věcí nejvíc diskutován tisk map (v poznámkách mám napsáno doporučení využívat služeb "schválených tiskáren", které by měly mít nastavení barev vyladěné), o žlutých průsecích se něco málo říkalo, o žlutých sjízdných plochách se myslím nemluvilo. Říkalo a psalo se, že prezentace ze semináře se někdy objeví na mtbo.cz v sekci dokumenty, ale zatím jsem je tam nenašel.


Ke žlutým průsekům - přijde mi, že v Bynovci pro ně byla použita nesprává světlejší žlutá, proto nebyly vidět. Jinak si myslím, že problémem jsou hlavně v případech, kdy je sjízdný a zakázaný průsek vedle sebe - např. v sobotu v elitě na postupu 7-8 kombinace těhle dvou věcí zařídila, že dost lidí jelo omylem po žlutém průseku. V Říčanech, kde mapuju, tohle taky na jednom místě řeším - a ten jeden průsek žlutý potřebuju nechat, kdyby někdo jezdil tím krásným borůvčím, lesáci nás zabijou... Budu to řešit buď tak, že nájezd na ten průsek zaházíme klackama, nebo se tomu místu při stavbě vyhnu.


Ke sjízdné žluté - přijde mi, že tahle značka dává smysl jen pro plochu, ne pro liniové objekty. Ty jsou přeci vždy alespoň náznakem cesty, tak mají být i v mapě cestou. A když nejsou - např. jen úzký povolený koridor po louce, tak tam nechám před závodem někoho z pořadatelů párkrát projet, a už je to taky cesta.

Martin -Marťas- Horák |

Ahoj všem diskutujícím.


Konečně jsem se dostal k tomu pročíst si diskusi a zareagovat jako 1) mapař a 2) stavitel sobotního longu.


Ujišťuju vás, že jsem tomu věnoval spoustu času a vy kdo jste si zkusili něco zmapovat nebo postavit určitě víte o čem mluvím. Je hodně těžké rozhodnout co je ještě cesta a co je už průsek. V mapě mohlo být dalších minimálně 20 tečkovaných cestiček, ale většinu byste v závodním tempu neměli šanci zahlédnout. Takhle byl zmapovaný les když se jel asi před 4 roky middle z Poustek (u Žihle). Byly tam všechny cestičky a rozhodně to nebylo ono.


Na druhou stranu stavitel chce využít terén na maximum a občas je potřeba prostě po nějaké tečce umožnit volbu. Náš prostor nebyl moc velký a ještě nám ho ochranáři zmenšili o ten červený flek, takže elita se tam vešla jen taktak a ještě bylo potřeba přidat smyčku kolem kopce po startu (jinak by se startovalo asi rovnou do té chatové oblasti). Přesto Pari předjel směrný čas o 30 sekund.


Večer před závodem jsem jel s mačetou a hráběmi ještě zvýraznit odbočky na některé tečky. Na tu u předposlední kontroly v M21E jsem zapomněl, za což se Kamenáčovi omlouvám.


Je velký rozdíl mezi příměstským lesem, kde lidi vychodí krásné pěšinky a "zemědělským" lesem, kde lesní technika vyjede koleje, které do roka zarostou trávou. Jestli se někdy k nám zase podíváte, zkuste si projet tečky v severní části mapy middlu (Riedlův kříž). Ty cesty tam jsou, ale plné půlmetrových děr a zarostlé metrovou trávou. Volně lesem to jede rychleji, proto jsme do nich vůbec nemohli nic postavit. Občas se ale taková cesta vyskytne i uprostřed jinak jezdivého prostoru. Co pak s ní? Je to tečka, nebo průsek?


Ještě k oranžovým "cestám". Oranžová BYLA PŘESNĚ podle klíče, ale to byla právě chyba. Souhlasím, že to není pořádně vidět. Totéž okraj koupaliště, který byl navíc na 15ce mrňavý. Raději jsem proto dal do pokynů a vyvěsil upozornění právě na tyto značky, aby jste si toho v mapě lépe všimli. Bohužel jsem zapomněl pověsit to i na startu, což jsem původně chtěl.


Co ale s tím? V terénu to vypadalo tak, že dokud po okraji pole byla patrná cesta, tak byla i v mapě. Když se cesta ztratila, ale stále šlo podél lesa jet, byla tam oranžová. Kdybych tam nechal cestu, mohlo by to někoho zmást, že na zemi žádná není. Kdyby v mapě nebylo nic, přišli bychom o jednu volbu a to je myslím u mnoha prostorů škoda. Nechat to projet bandou cyklistů je nesmysl - zaprvé jich tolik nemáme (jsme v oddíle 4) a zadruhé na suchém poli ani 50 cyklistů nevyjede cestu. Pro příště tedy poučení vykašlat se na barvy z klíče a udělat to podle citu aby to bylo vidět, nebo použít černý rastr. Dále takové koridory udělat širší. Stále to ale nic nevypovídá o SJÍZDNOSTI takových úseků. Ty můžou jet jako plná, nebo nejet jako tečka. Jak se pak závodník z mapy rozhodne?


Mějte se,


Marťas

-ury- |
trojúhelníkové křižovatky
Když už se tu řeší mapa tak bych apeloval na kresliče map budoucích, aby trojúhelníkové křižovatky kreslili tak, aby byly zřetelně čitelné i za jízdy. Párkrát jsem si nebyl moc jistý co je v mapě a co ne, obzvlášť po loňské zkušenosti, kdy vizovice pořádali diskotéku za trojúhelník, který v mapě nebyl.
novas |
ceny pro nejlepší

Mám připomínku z jiného soudku.


A sice ceny pro závodníky. Myslím tím elitní kategorie.Aby závodili a pak na stupních vítězů dostali čokoládu a impregnaci na bundu za 39,- Kč mi připadá jako totální potupa jak MTBO samotného tak výkonů co tam eliťáci a eliťačky předvádějí. Nemohl by se svaz ve spolupáci s pořadateli zamyslet a dát aspoň eliťákům a eliťačkám peníze? (nikoli poukázku na odběr zboží, ale opravdu peníze) Např. 3000 / 2000 / 1000 Kč jako malou náplast za snahu v závodě a treninku? A za cekkové vítězství v poháru ještě trochu více?


novas H40 Long

Meloun |
No to by bylo krásný. Kdyby na to měla sekce prostředky, což ani v nejmenším nemá. Jsme rádi, když máme alespoň nějaký materiální sponzory na ceny, peníze jako sponzoring jsme neviděli už docela dlouho. Navíc navrhovaným způsobem (3000+2000+1000)x 2kategorie x 20závodů = 240 000,- :o) A my sme rádi, když máme desetinu na nějaký sklo pro celkové vítěze poháru (a to nám Tepna ještě vždycky polovinu přihodí), takže to je úplně mimo realitu. Ale jestli o nějakým potenciálně zajímavým sponzoringu víš, tak sem s tím.
Martin -Marťas- Horák |

Sorry, ale co jsme dostali od sponzorů, to jsme zase rozdali na cenách. Dostali jsme 2x za 3000 ceny od Havenu a od těch hadrářů co tam měli stánek. Něco pak od Hudyho a hlavně čokolády od Jordana. Nevím, jestli občas něco pořádáš, ale sehnat sponzory je čím dál těžší. Všichni se vymluví na krizi a konec. Předpokládám, že tenhle sport nikdo kvůli cenám nedělá a ceny jsou spíš tak trochu pro potěšení těch co vyhráli.


Spíš mi trochu vadí, že sposta lidí si pro cenu kterou vyhráli ani nepřijde. Samozřejmě k tomu může být vážný důvod, ale jinak to beru jako neslušné vůči soupeřům i pořadatelům.


Marťas

mam |
jeste k tem cenam.. je 21 kategorii, takze za 2 dny 2x21x3=126 cen.. ted si k tomu nasadte prumernou hodnotu jedne ceny a uvidite, k jakym castkam se priblizite..
Český pohár MTBO podporují
HAVEN, Slime, Joe´s, FOSS, Gipiemme, Recon, CamOne, Airhole, Jetblack Sporticus, potřeby pro orientační běh a MTBO
MIRY, mapník, mapníky, mapholders, mapholder, mapboards, mapboard, map, cardholder, portamapas, MTBO, MTB, mountain bike orienteerin, ski orienteering, ski-o Zdraví v láhvi - Kitl Astera, s.r.o. - zakázková výroba uměleckého skla, skleněné trofeje, ocenění a dárky, design, life style, art deco ForRide.cz, vše pro jízdu na kole, cyklo e-shop Webové stránky, Internetové aplikace - strict Mapník pro MTBO AutoPilot

Tyto webové stránky používají soubory cookie

Používáme soubory cookie ke zlepšení uživatelského zážitku. Používáním našich webových stránek souhlasíte se všemi soubory cookie v souladu s našimi zásadami používání souborů cookie.
Soubory cookie jsou malé textové soubory, které webové stránky ukládají do vašeho počítače. Webové stránky používají soubory cookie, aby uživatelům umožnily provádět určité funkce. Soubory cookie, které jsou vyžadovány pro správné fungování webových stránek, je možné nastavovat bez Vašeho svolení a používáním našich webových stránek s nimi souhlasíte. Všechny ostatní soubory cookie je nutné schválit. Svůj souhlas s používáním souborů cookie můžete kdykoli změnit na naší stránce Nastavení cookies.

Odmítnout vše Přijmout vše Přizpůsobit volby
Podrobnosti
  • Nezbytně nutné Umožňují základní funkce webových stránek, jako je přihlášení uživatele a správa účtu. Webové stránky nelze bez nezbytně nutných souborů cookie správně používat.
  • Výkonové Používají se ke sledování toho, jak návštěvníci webové stránky používají, jde např. o analytické soubory cookie. Nelze je použít k přímé identifikaci určitého návštěvníka.
  • Pro cílení Používají se k identifikaci návštěvníků mezi různými webovými stránkami, např. obsahovými partnery a bannerovými sítěmi. Tyto soubory cookie mohou společnosti použít k vytvoření profilu zájmů návštěvníků nebo k zobrazování relevantních reklam na jiných webových stránkách.
  • Funkční Používají se k zapamatování informací o návštěvnících webových stránek, např. jazyka, časového pásma, rozšířeného obsahu.
  • Nezařazené Jsou ty, které nepatří do ostatních kategorií.
Nahoru