Mistrovství ČR štafet a Český pohár v Hradci Králové
Štafety se jely v blízkém okolí centra umístěného v Autocampu Stříbrný rybník. Rovinatý prostor s dost pravidelnou sítí cest známý už z pohárových závodů před třemi lety působí sice na první pohled jednoduše, ale štafety byly přesně tím závodem, na který se hodil. Ve velmi vyrovnaném závodě žen po prvním úseku vedla štafeta Ekonomu Praha díky Simoně Karochové. Dagmar Tučková na druhém úseku těsné vedení udržela, ale už na začátku posledního úseku se před Lenku Novákovou dostala Martina Tichovská a favorizovaná štafeta USK Praha si dojela pro mistrovský titul (předchozí úseky jely Marie Hrdinová a Markéta Jirásková). Na druhé místo posunula LKT80 Šumperk nejlepším časem dne Marie Březinová (s ní jely ve štafetě Naděžda Skácelová a Štěpánka Staňková), bronz udržel Ekonom Praha.
Mezi muži si už na prvním úseku vytvořila náskok favorizovaná štafeta Tesly Brno díky Martinu Ševčíkovi. Na druhém úseku Martina Tišnovského sice předjela reprezentační štafeta Rakouska, ale ta jednak titul získat nemohla a jejich finišman se stejně nakonec někde ztratil. Obhajobu loňského titulu Tesly Brno potvrdil na posledním úseku Marek Pospíšek. Po druhém úseku zcela vyrovnaný souboj o stříbro rozhodl pro SKOB Zlín Jiří Hradil (spolu s ním medaili získali Václav Šňupárek a Jan Graubner), třetí skončila druhá „veteránská" štafeta Tesly Brno ve složení Jaroslav Rygl, Miroslav Rygl a Martin Štěpánek.
Pro sobotní long vybrali pořadatelé asi nejzajímavější terén u Hradce. První polovina závodu se odehrávala v prostoru známém jako Biřička, který pamětníci znají už z ČP v roce 2004, a kde už síť cest není skoro vůbec pravidelná a o to víc je hustá, několik kopečků se tam také našlo. Druhá část po podjetí hlavní silnice vedoucí na jihovýchod z Hradce byla o něco mapově jednodušší, ale pořád to mělo k typické hradecké placce docela daleko, navíc šlo o úsek pro MTBO dosud nepoužitý. Závod byl trochu poznamenán ranním deštěm, který ustal asi až hodinu po stratu prvních závodníků, v lese to trochu klouzalo, ale žádný boj s bahnem se nekonal. V dámské elitě zvítězila Martina Tichovská necelou minutu před Marií Březinovou, třetí místo obsadila Renata Paulíčková. Trať pánské elity projel jako jediný pod 100 minut rakouský reprezentant Andreas Waldmann a zvítězil o 42 sekund před Martinem Ševčíkem, třetí Jiří Hradil ztratil další 2 minuty.
Prostor nedělního oproti regulím trochu delšího middle se z menší části shodoval se závěrem sobotního závodu, převládala pravoúhlá siť cest dobře sjízdných i po nočním dešti, ale byly doplněny i dalšími spíše pomalejšími cestičkami v jednotlivých čtvercích. Do mapově nejnáročnější části s hustou sítí cest a cestiček a také „tankodromem" poslal stavitel bikery v závěru závodu. V hlavní ženské kategorii zvítězila stejně jako v sobotu Martina Tichovská, na bednu ji doprovodily šumperské závodnice Naděžda Skácelová a Marie Březinová. Mezi muži byl nejrychlejší Martin Ševčík, ale na stupních vítězů měli převahu Rakušané díky druhému Kevinu Haselsbergerovi a třetímu Andreasi Waldmannovi.
Každého z víkendových závodů se zúčastnilo přes 400 závodníků, čímž se hradecké závody zařadily mezi ty s rekordní účastí.
Výsledky a fotky se nacházejí na webu hradeckých závodů.
Příští víkend si dají bikeři od závodů krátkou pauzu, ale už 23.-24. května bude Český pohár MTBO pokračovat v Náměšti na Hané pod taktovkou LKT80 Šumperk.
Dík pořadatelům za supr závody!
Moc pěkné závody
Díky ;-)
SUPER! ... ale ty protijezdy!!!
Díky za bezva víkend
Přidávám se k díky pořadatelům za z mého pohledu skvělě zorganizovaný víkend. Nejsem profík, tak nedokážu hodnotit tratě, ale bylo to v pěkném lese, poměrně lehce se dalo nachytat při volbě postupů a i přes dešťové přeháňky (schytala jsem je i v sobotu, i v neděli), jsem si všechny tři závody užila.
Ráda bych ještě vyzdvihla komentátora, protože potřebné informace (jak dlouho potrvá cesta na start, kdy si kde co vyzvednout atd.) byly včas a hlavně několikrát opakované a průběžné komentování dojezdů (a to nejen těch elitních) přidalo závodům na atraktivitě. A to bohužel na závodech MTBO nebývá pravidlem.
Těším se na příště.
Poděkování, ale i ...
Díky za pěkné závody, hodnotím je jako jedny z nejlepších, co jsem kdy jel. Moc jsem od hradecké roviny s pravidelnými čtverci cest neočekával, ale opak byl pravdou. K tomu ještě pefektní zázemí, péče pořadatelů a nakonec i počasí bylo dobré.
Ale přesto, protože jsem už starej kozák, tak mám několik přípomínek, které sice závod výrazně nesnižují, ale bylo by lépe se jich příště vyvarovat.
Tedy:
1. Zbytečné "probahnění" na start longu, když to šlo dvěma způsoby objet, a 6 km nebo 6,4 už není rozdíl.
2. Na startu startovka s dvoumístnými časy, takže 100 a víc začínaly zase od 00, takže panika - oni to přelosovali a já jsem přijel pozdě! Ale vše OK, jen se to nevešlo na papír. Jsme tu včas.
3. Dostal jsem úplně mokrou mapu, proč na ni pršelo, když to bylo ve stanu? Ochotný pořadatel mi ji hned vyměnil, několik vteřin mi zas tak moc nevadí, jenže ani ta suchá už nechtěla do právě namočeného mapníku, takže jsem ji natrhl. Pak jsem ji tam nacpal, ale to už jsem byl za správnou odbočkou, Tak tyhle 3 úvodní chuťovky poněkud narušily mou soustředěnost.
4. M40 se mě netýkala, ale proč byl ideální postup na nejdelším úseku mimo mapu? Pravda chyběla jen jedna křižovatka, ale promiňte, tohle stavitel neviděl nebo udělal úmyslně? Na mistrovském závodě to je ale kix.
5. Když jsme s manželkou doma porovnávali své mapy, tak jsme jeli některé úseky v protisměru. To nejen snižuje regulérnost závodu, ale na bajkách zbytečně zvyšuje nebezpečí kolize.
6. Na závěr byl chtěl dodat, že startovka ve čtvrtek ráno je pozdě. Nejen závody je živ člověk a koordinace s ostatními povinnostmi a zájmy šla do kytek.
Přesto děkuju a příště s potěšením přijedu zas, tedy jestli potýhle kritice ještě někdy přijmete mou ppřihlášku.
Míla Lukavec, SMR 4900, M60
Opravdu pěkné závody, díky všem pořadatelům.
Nevím, zda ten postu "mimo mapu" byl ideální, myslím, že nebyl. A pokud byl, právě i tímto nás stavitel přinutil více přemýšlet nad alternativami. A je-li mapa A3, tak se tam prostě asi víc nevešlo. To bych jako chybu neviděl.
Mě malinko vadily některé nevyřezané zákresy mapy, konkrétně kolečko kolem kontroly č. 5 u H40 (číslo si nepamatuju, snad 36?) u Ne midlu, které zakrylo krátkou tenkou tečku, která byla dle mého ideálním postupem.
Ale jinak to bylo na 99%!!! Ještě jedno umoc DÍKY!!!
Martin Kunz, VIV7100
Díky, vnímám ten komentář jako pozitivní. Bez obav, pokud budeme v budoucnu ještě někdy pořádat, nemáme žádný důvod jakoukoli přihlášku nepřijmout. Neuspořádali jsme dokonalé závody, ale snad se nám povedlo dokázat, že i hradecká rovina dokáže být pro MTBO zajímavá. Ve stručnosti k Tvým poznámkám:
1. Tento příjezd na start byl již jednou použit a rozhodli jsme se ho použít znovu. Hlavně z hlediska bezpečnosti (ze stejného důvodu jsme nevyužili k cestám na start a z cíle často velmi frekventovanou in-line stezku). Ano objet po asfaltu ten závěr šel, ale v minulosti na té křižovatce došlo k několika střetů cyklistů s vozidly, takže dle mě správná volba.
2. Startovka s vadným tiskem, nemám informace, pokud ano, je to chybka, omlouváme se.
3. Mokrá mapa, svou roli asi sehrála okolnost, že jsi byl prvním startujícím v kategorii a to až v čase 108. Mapa ležela vytažená z pytlíku sice pod stanem, ale nejspíš trochu déle než bylo nutné. Pořadatel byl prý poměrně rychlý a podal Ti novou mapu, pár vteřin to jistě stálo, ale "starýho kozáka" by to zvlášť na Longu rozhodit nemělo :-) Nicméně chyba to je, takže znovu musím sáhnout po omluvě.
4. Jako stavitel mohu k tomuto říci pouze to, že je nutné se na volbu prostoru a formát mapy dívat trochu více globálně. Rozhodli jsme se pro formát A3 a nepovažovali za nutné závodníky obtěžovat výměnou mapy. Dále byli vybrány zajímavé části mapy, kam jsme chtěli závodníky dostat. Z tohoto pohledu je mnohem důležitější východní okraj mapy, kde bylo potřeba vyřešit mnohem důležitější otázky ohledně využití soukromé cesty a pokud možno vyloučit přeběh louky. Ta část mapy prostě dostala logicky přednost. Navíc jsem považoval za zbytečné nabídnout další asfaltovou objížděčku, když silných a rychlých cet bylo na trati dostatek. Ale teď k tomu nejdůležitějšímu. Stavitel má k dispozici pouze doporučení jak má stavět, závodník je poměrně pevně svázán pravidly. Jedno z nich říká, že nesmí záměrně opustit prostor mapy. O čem tady diskutujeme, pokud někdo chtěl jet mimo, je podvodník a riskoval diskvalifikaci. Navíc to nejspíš nebyl optimální postup, protože moje GPS naměřila od společné křižovatky tyto data: postup zkratkou po tečkočárce přímo do kopce 700m 0:02:17 a nepovolenou objížděčkou mimo mapu 1200m 0:02:51. Navíc při testování mi vyšel postup zprava středem mapy za 0:11:05, což je porovnatelné s nejlepším mezičasem v kategorii (Kouřa). Toliko tedy ke zmiňovanému postupu.
5. Protijezdy, ano bylo to při stavbě časté téma. Je třeba si uvědomit, že některé typy lesa jsou bohužel k protijezdným postupům náchylnější než jiné a naše "čtvercovka" k nim bohužel patří. Navíc tratě byly navrženy pro cca. 350 závodníků, to že se jich pak v lese pohybovalo ještě o téměř stovku více, to celé malinko komplikovalo. Při analýze navštěvovanosti kontrol jsme pak ještě narychlo před tiskem některé úseky posilovaly, aby kontroly nebyly přetěžované. Ne všude se to asi povedlo, ale doufám, že k nebezpečným situacím docházelo minimálně.
6. To už jsme řešili na jiném místě, stále si myslím, že je lepší zveřejnit startovku ve čtvrtek, než v úterý večer a pak ji pětkrát měnit a upravovat. Navíc prvním závodem byly štafety, kde je start tak nějak dedukovatelný. Pokud jsme ale způsobili nějaké pracovní či rodinné komplikace, mrzí nás to.
Těch chybiček, které tady ani nezazněly bylo více a my o nich víme. Ale to je možná dobře, aspoň máme pořád šanci někdy v budoucnu to tady kolem Hradce při pořádání třeba posunout o kousek vejš.
S přátelským pozdravem
Vašek Husák XHK7702
Ahoj,
prosím ber to jako kamarádské upozornění, ale ne jako výtku. Pokud mi nabídneš 1,7 km po cestě a ještě do kopce a s nutností mapovat proti 1,8 po asfaltu s vypnutou hlavou a mírně do kopce po asfaltce, tak si vyberu. A nikdo nemá právo mě zastavit, protože to by muselo být na kontrole nebo v pokynech výslovně uvedeno. Taky nejde o žádné "opuštění" závodního prostoru, které navíc nikde není zakázáno. O vhodnosti dávat kontroly na kraj mapy se taky hádat nebudu. To je vše dáno zkušeností stavitele a vše lze v pokynech ke stavbě trati jen doporučit, ale nelze to vymáhat a podobně. Kdysi jsem ta pravidla psal, takže vím, jak je těžké některé věci nejen popsat ale i prosadit. Pokud tedy stavitel nechtěl, aby se jezdilo po silnici, stačila tam zmije asi 2 cm, stejně jste jich po mapě měli dost.
To je vše, jen jsem chtěl poukázat na "nepodstatné" detaily, protože MNĚ SE TY ZÁVODY LÍBILY.
DĚKUJU
Míla Lukavec, SMR4900
Ahoj,
vůbec se nechci vracet konkrétně k našim závodům, ale chci si ujasnit pravidla. Celou dobu co jezdím MTBO, žiju v domění že prostor závodu je ohraničen mapou. Pokud tomu tak není prosím o vysvětlení. Podle mě nikdo úmyslně (pokud se neztratí) nemůže použít cestu mimo mapu, dokonce ani cestu která při mapování vypadla, protože to by znevýhodnilo závodníky, kteří tuto oblast neznají a netuší jestli se tato cesta nějakým způsobem vrací zpět na mapu, nebo vede někam pryč. A pokud se ztratí tak by se měl vrátit na původní místo kde mapu opustil. V případě nezmapované cesty závodník nemohl cestu využít při plánování celého postupu a proto by ji neměl použít nikdo.
Samozřejmě jsme konkrétně těmto situacím měli zabránit "zazmijováním", ale zajímalo by mě tedy jak je to podle pravidel.
Díky ,
Marek Jedlička, XHK7502
Myslim, ze z bodu 13.2 to uplne jasne neni. Asi by to tam melo byt napsano lepe, dam si do poznamek pro dalsi revizi pravidel
Za mě teda je v pravidlech MTBO toto jasně definováno:
bod 13.2: Pokud není pořadatelem určeno jinak, je při MTBO povolena pouze jízda po cestách a chodnících vyznačených v mapě. Mimo ně musí závodník kolo nést.
I kdybych byl mimo mapu měl bych kolo nést, jelikož není cesta v mapě. Nicméně proč bych tohle vůbec řešil? To je neustále hledání co se smí a co se nesmí. Mě přijde naprosto logickým uvážením, že prostor závodu vymezuje mapa, kterou dostanu na startu. Všechno mimo mapu není závodní prostor. A je mi jedno jestli to někde je jasně definované či nikoliv.