SI Air+ po prvním ostrém roce.
Bezkontaktní ražení mají v nabíce oba hlavní výrobci čipů pro orientační sporty - SportIdent i Emit. Oba systémy jsou IOF schválené pro použití v nejvyšších soutěžích včetně MS. A oba mají za sebou první opravdu ostré testy.
V případě MTBO se používá hlavně SportIdent Air+. Jelo se na něm letošní MS v Portugalsku i právě skončené finále SP v Litvě. Pravidelně se na něm jezdí třeba Švýcarský pohár. Co systém přináší? Co naopak bere? A chceme ho používat v Českém poháru?
Elektronické ražení se v orientačních sportech používá dlouho. Jeho přínos oproti původním kartičkám je jednoznačný, hlavně na straně pořadatele. Nicméně, trh je už nasycen, nejnovější generace čipů i krabiček jsou tak rychlé, že není moc kam se posouvat. Takže celkem logicky výrobci hledají další prostor a trh. Zatímco původní SportIdent čipy byly vyprojektované jako imobilizéry do aut a orienťák pro ně byl vlastně náhradním trhem, nové systémy už od začátku vývoje cílí na sportovní trh.
Pro nasazení bezkontaktního ražení potřebujete nové krabičky. Ty mají garantovaný dosah 1.5m, ale nemají otvor pro klasické kontaktní ražení. Takže všichni závodníci musí mít nový čip, označovaný SIAC. V tom navíc časem dojde baterie a je potřeba jí nechat v servisu repasovat. Máme tu tedy celkem velký primární trh i následný příjem ze služeb. To jsou fakta, nic proti vydělávání peněz. Bude ale po této nabídce odpovídající poptávka?
Pojďme se podívat na zkušenosti se systémem během MS a SP. Začnu pozitivně. Za klíčové přínosy bych označil.:
- zvýšení orientační náročnosti a práce s mapou v závodě. Víc jsou vidět případné chyby kolem kontrol. Musíte opravdu plánovat kudy ke kontrole, kudy od ní a kam dál. Víc se tak ukáže kdo opravdu umí mapovat za jízdy, kdo umí namapovat postup když to jde a udrží ho v paměti. Protože to obvyklé zpomalení či dokonce zastavení u kontroly, tam najednou není.
- lepší průchodnost kontrol - nestane se vám, že musíte "stát frontu" na oražení.
- lepší prezentace našeho sportu na venek. Závody v televizi i v reálu vypadají jako cyklistické závody - má to švih. Je to cyklistika a ne závody v brždění.
- máte větší kontrolu nad tím, že máte oraženo - čip bliká a pípá. Díky tomu například na divácké kontrole nepřeslechnete krabičku. Ale pořád se vám může stát, že neorazíte.
Co systém naopak bere?
- je dost lidí, kteří považují techniku ražení za součást schopností dobrého o-bikera.
- peníze - vyžaduje investici minimálně do čipu. Ta ale zase není tak drastická - často za závodní víkend zničíte materiál za víc a stejně přijedete na závody i příště.
- pro pořadatele přináší práci navíc - je potřeba zkontrolovat čip v koridoru, že je opravdu funkční a má dostatečnou kapacitu baterie. Eventuelně mít připravené záložní na výměnu.
- může se vám stát, že neorazíte prostě proto, že jedete moc rychle nebo moc daleko od kontroly. Je to náročnější na pozornost, které ve vypjatých chvílích závodu není moc na rozdávání.
Během obou velkých akcí se objevilo několik problémů, které můžeme označit za dětské nemoci. Otázka je, kdy je výrobce vychytá a zda vůbec.
- check na startu čip zapíná, cíl ho vypíná. To je potřeba vědět - pokdu si neuděláte check, čip nefunguje - stalo se švédské juniorce na JMS 2016. Pokud se před startem třeba hromaďáku po tom co uděláte clear a check jedete ještě podívat do cíle, čip se vám může vypnout. Stalo se na LOBech v Německu.
- přenos signálu není nijak kódovaný nebo ověřovaný - čip může chytnout falešný signál. Signál patrně ruší například hodinky s GPS na stejné ruce. V Portugalsku došlo během middlu k tomu, že dánu Soogaardovi se půlce tratě vypnul čip, který do té doby fungoval. Přičina prozatím neznámá. Jiný problém s nefunčností hned asi 20 čipů nastal při hromadném startu veteránů v Litvě. Tady se spekuluje o tom, že mohlo dojít k nějakému zarušení od vedení vysokého napětí nad startem, nebo s nějakým autem na vedlejší dálnici apod. Příčina se opět zatím hledá.
- čip samozřejme reaguje na všechny kontroly, které v závodě minete. To je problém hlavně u radio kontrol - komentátor musí dávat větší pozor, zda někdo opravdu zaletěl a má super mezičas a nebo prostě jen projel kolem na postupu. Jinak má čip dostatečnou kapacitu, takže nehrozí, že by vám kvůli tomu došla paměť.
- Vloni se Air+ používal při MS v Liberci, ale pouze cílová kontrola byla bezkontaktní. Přesto se při longu ve Vesci vyskytl problém s tím, že řada závodníků neměla cíl v čipu. Důvodem bylo patrně rušení signálu cílové kontroly od kabelů, které vedou pod cílovou rovinkou.
Co bude dál?
Bezkontaktní ražení vlétlo na světovou scénu a neumím si moc představit, že se některý z pořadatelů MS či SP ještě vrátí ke klasice. Pro repre je tedy při nákupu nového čipu SIAC jasná volba.
Pro domácí pohár vidím jako největší problém právě onu absenci možnosti kombinovat staré a nové ražení. Stávající krabičky jdou sice po upgrade firmware přepnout do Air režimu, ale nemají potřebný dosah (jen asi 30cm) a výrazně to zkrátí životnost jejich baterie. Nevím zda nové Air stanice nemají otvor pro ražení z důvodů technických či marketingových. Pokud je to za B) tak je to podle mě velká chyba, která masivní nasazení v ČR spíš zbrzdí. Přesto o něm vážně uvažujeme (tedy myšleno jako komise MTBO).
Určitě máte svůj názor :) Napište ho do komentářů prosím.
Pochybné přínosy
Z tebou vyjmenovaných přínosů vidím akorát bod 2). Všechny ostatní jsou diskutabilní.
Ad 1) absolutně nechápu. S klasickým čipem to snad neřeším? Jaký to má vliv na práci s mapou na postupech? Při klasickém ražení neřeším, zda se musím u kontroly otáčet nebo ne? Budu rád za konkrétní příklad postupu, u kterého má použití AIR+ nějaký vliv na volbu....
Ad 3) jak jinde podotkl Ramach, jako divák rád vidím přesně kdo jakou razí kontrolu a ne kolem které (svojí? cizí?) jen projíždí. Nikdy jsem neměl z přenosu pocit, že jde o závody v brždění. Zastavení, rozjetí, otočení jsou běžné závodnické techniky a dají se trénovat a z nich těžit nebo v nich ztrácet.
Ad 4) po posledních závodech to nevypadá, že by měli závodníci větší kontrolu nad ražením. blikání čipu za jízdy na slunci? Pípání 5 čipů za sebou jedoucích závodníků u štafet?
On i ten bod 2 by šel zpochybnit, jelikož součástí taktiky Orientačního běhu (kniha od Zd. Lenharta) je i naběhnutí na kontrolu před soupeřem, nenápadné oražení. Řada pípajících čipů v situaci, kdy se "češe" kontrola mi taky nepřipadá ideální (to je samozřejmě spíš pro pěšáky, NOB)
No a nevýhody jsi popsal asi všechny. Peníze, peníze, peníze, baterky, baterky, baterky a k tomu ty dětské nemoci. U těch si ale výrobce myslím časem poradí. Vadí mi samozřejmě i monopol SI na našem území, i když chápu, že dlouhodobě je to výhodné, protože se nemusejí zavádět žádné standardy a s jedním výrobcem je lepší domluva než s deseti. Co když se rozhodne klasické SI přestat vyrábět? Předpokládám, že je to chráněno nějakým patentem....
Výhody to jsou jak to cítím já. Samozřejmě když si spíš proti, můžeš je snadno zpochybnit. Ale cíl tohohle článku není někoho přesvědčit, že Air+ je jediná správná cesta. Spíš zjistit, co si o tom myslí širší MTBO veřejnost.
Jinak u toho postupu je to jednoduché - když máš volbu levá nebo pravá, může být ten jazýček na vahách právě to, že v jednom směru nebudeš muset otáčet u kontroly kolo. Zatímco při klasickém ražení stejně musíš zastavit, tady je ten rozdíl obrátka vs. hladký průjezd časově daleko drastičtější. Stejně tak hodně lidí nechává mapování dalšího postupu právě ke kontrole - protože prostě stejně zastavím, tak se pořádně podívám. Tak to jen na doplnění.
Ještě jedna zkušenost
Jako sorry, ale pokud je ta technologie evidentne jeste v plenkach, nema smysl o tom premyslet v sirsim nasazeni. Jestli maji takovy problemy s rusenim signalu a vypinanim, jak tvrdi vice lidi, je to podle me zasadni nevyhoda. Musej to nejdriv vychytat a pak se da mluvit o realnym masovym pouziti pro hobbiky. Vymena baterie v roce 2016 je taky pekna pakarna, proc to neni dobijeci?
Jistota orazeni kontroly muze byt vylepsena napriklad tim, ze v cipu bude krome led diody i vibracni jednotka, stejna jako v mobilech. Trochu se tim zvysi cena a narocnost na baterii, ale dneska uz je to perfektne zvladnuta technologie ve vsech mobilech. Nebo hodne variant zvukovy signalizace - kazdej zavodnik si nastavi jinou.
Zatim mi to prijde spis jako jen zbozny prani marketingu Sport-Identu. Nemam rad vendor lock-in kdekoliv, ani tady ne, protoze pak vyrobce nema takovou motivaci na zlepseni jako v konkurencnim prostredi, a je to zatracene videt.
Muj pohled cloveka, co jezdi MTBO teprve rok jen pro zabavu se starsim cipem: Nejsem zadnej top zavodnik, nikdy jsem orientak nedelal, proto je muj hlavni limit mapa. Rozhodne to neni cip a nevidim jedinej rozumnej duvod si kupovat novej cip za dvojku. V jednoduchosti je krasa. Proto bych uvital kontroly, ktery jsou zpetne kompatibilni. Nejhur zdvojeny osazeni kontrol - to je otrava pro poradatele, ale plus pro zavodniky.
Vojta
Příliš mnoho proti
Po přečtení článku mě napadlo, jestli se neztrácí ta krása OB být až na kontrole. Můj dávný učitel v OB mě při osobních tréninkách doprovázel a chtěl vždy kontrolu na dotek .... 3,5m se mi zdá už hodně dlouhá ruka.
Ražení je jistě plynulejší, nejsou zácpy na kontrole, ale to je tak asi veškerá výhoda (volbu postupů nepočítám jelikož pokud je kontrola průjezdná, málo kdo přijede z druhé strany a otáčí se).
Spíše mě začalo šrotovat v hlavě nad nevýhodama (drbat je vždy lepší, jak konstruktivně myslet), přenos informací vzduchem je hodně ovlivnitelný a ošemetný,
a to jak prostředím - mlha, náboj mezi nebem a zemí před a za bouřkoy, VN kabely ve městě či nadzemní vedení v lese, trakční vedení a průjezd lokomitivy;
vybavením a jízdou závodníka (rychlost a vzdálenost zachytitelného průjezdu bude asi závislá na síle baterie kontroly i čipu).
No a v neposlední řadě čestnost závodníka ... 3,5m je celkem hodně, a je rozdíl jestli člověk jede pod mostkem nebo na mostku, zda-li je z jedné nebo z druhé strany plotu, zdi či za rohem budovy.
Záškodníky, kteří by nesli pod dresem zesilovač, který by zvětšil okruh dosahu "povídací" vzdálenosti mezi čipem a kontrolou a nebo záškodníka, který by v průjezdu na štafetách stál s naprogramovanou cílovou krabičkou dostatečně blízko asi necháme stranou ...
Prostě je to technologie v plenkách a je třeba počkat na vyřešení mnoha né zcela dětských nemocí. Dále je třeba si uvědomit co od MTBO chceme, proč, pro koho, a za kolik ho děláme.
Asi jsem stará škola,ale vidím to stejně jako Honza. Pro mě je OB (MTBO) spojené s tím že musím přiběhnout (přijet ) ke kontrole a orazit. Tím že jí budu razit za jízdy jen tak mávnutím to pro mě ztrácí to pravé orienťácké kouzlo.To už můžu jezdit rovnou CC a kontrolu považovat za jakýsi průjezdní bod.
Vývoj nezastavíme
Můj názor je zřejmě jiný než všech diskutujících hned ze dvou důvodů. 1. AIR čip mám- protože jsem si chtěl udělat radost a můj starý z první generace byl opravdu pomalý. 2. tuto technologii jsem ještě v reále neměl možnost plně využít. Nicméně tak jak se s podobnými komentáři přešlo z kleští na čipy se v budoucnu stejně přejde na AIRy, nebo něco dalšího rychlejšího, lepšího. Nedokážu si představit, že třeba jako otec mladého ambiciózního závodníka pořídím potomkovi starý pomalý čip, aby si na závodech musel půjčovat kompatibilní čip. Taky dětem nedám do pokoje telefon se sluchátkem a otočným číselníkem. Z toho vyplývá můj názor, že pokud svět kolem nás bude jezdit s AIRy, tak je nesmysl zůstat ve středověku jen proto, že se mi líbí kochání se přírodou při zastávce u kontroly.
Hlavním a nejdůležitějším pozitivem, které vidím v AIRech a krabičkách bez díry je fakt, že se již konečně zbavíme ČESKÉHO VYNÁLEZU- nerezových lan protažených dírou pro čip, které ražení mnohdy prakticky znemožňují. Ruší signál a možnost zasunutí rozhodně více než přelety minozemšťanů, tajemné spojovací kabely s Čínou...
Každopádně musím říct, že nový čip je prostě rychlý a rozhodně i přes jeho možné mouchy již se starým jezdit nebudu.
Pavel Bureš
Myslím si, že SI Air+ je pro širší použití v MTBO “slepá ulice”, a že by do ní nemělo vedení sekce i
Spolupořádal jsem za poslední 3 roky s využitím této technologie asi 6 různých závodů (cyklistické ralye/endura). Zkušenosti bohužel ne úplně přesvědčivé (o detaily se rád podělím). Nakonec jsme se od této technologie odvrátili (na posledním závodě správně nezafungoval větší počet čipů a ani dodavatel nezjistil proč). K nevýhodám co tu popisujete bych možná ještě vypíchl/přidal:
• Nejednoznačný dosah. Už při rychlosti kolem 40km/h nastávaly problémy a závodník pak byl nucen brzdit a vracet se.
• Náročnost pro pořadatele, větší rizika, náročnější správa. Baterie v krabičkách má výdrž v řádu hodin - je nutné je před každým závodem nabíjet. Co kontrola to kabel k nabíječkám, usb konektory náchylné na vylomení, ztráty krytek apod.
• Pokud zanašeč zapnul víc kontrol blízko u sebe, zarušili se a následně nefungovaly.
• Ani velké krabice (BS11) nebyly schopny spolehlivě pokrýt cílovou čáru širší než 3 metry.
• Použití kombinace obou technologií u většího závodu (tedy např. Air+ v elitě, zbytek na klasice) sám Sportident nedoporučoval.
• Nemožnost použití kontroly jako zpomalujícího prvku při stavbě (například před přejezdem silnice).
Od technologie, která by nahradila stávající SI v širším měřítku (nejen na MS nebo MČR), bych očekával také zlevnění a zjednodušení pro pořadatele. Dnes taháme do lesa drahou jednoúčelovou technologii, o kterou je třeba se (díky ceně společně) starat, bojíme se, aby ji v lese někdo neukradl. SI Air+ je ještě dražší a komplikovanější.
Při vývoji možností smartphonů, GPS, kamer, hodinek, snímačů bych si rád představil, že brzy do lesa donesu jen lampiony s papírovým číslem nebo nějakým jednoúčelovým levným "tagem". Levná webová aplikace do smartphonu, který dříve či později s sebou bude vozit každý, pak může zastat funkci ražení s ověřením, že jsem byl, kde mám být. K tomu současně také "online tracking", a dále zpracování detailních výsledků okamžitě po dojezdu a nahradit tak další dnes potřebné "jednoúčelové" technologie (vyčítání, radiokontrola, "gps tracker",...).
Petře civilní GPS (tedy to co všichni používáme) je na tom s přesností, chybovostí a bezpečností přenosu ještě mnohem hůř než SI Air. Akorát, že to většinou nevadí, protože průjezd nemusí být tak docela přesný. Ale pro účely prokázání průjezdu kontrolou někde uprostřed lesa, je to slabota a bude pořád, dokud to nenahradí nějaký novější systém.
Nemluvě o tom, že GPS v nějakém smart zařízení jde snadno oblbnout ať už přes SW, nebo i nějakou rušičkou. Ale to už je paranoia - s klasickým SI by šlo taky švindlovat, kdyby to za to někomu stálo.Stačí notebook, programovací kontrola a jedna krabička. A vyhraješ MČR na klasice o 10 minut a ještě si u toho dáš kafe :-)
Alberte nemyslím, že bys měl prokazovat průjezd kontrolou přes GPS (i když se asi brzo zpřesní tak, že by i to šlo). Podle mě musí závodník nějak "aktivně" prokázat "teď jsem na správné kontrole." Což by ta apka (pro širší použití v nižších úrovních závodů) mohla zjednodušovat a automatizovat tak dnešní "ruční" systémy typu oraž kleště, opiš číslo, nebo něco vyfoť.
Nicméně tahle souvislost mi připomněla nedávný povzdech našeho závodníka po diskvalifikaci na ČP v Jičíně: "To by mi s Air+ prošlo." Projel totiž kolem své kontroly, zdálo se mu ale blízko, a tak ji minul a chybně orazil (přehlídnuvše kód) jinou, které byla cca 50m po cestě dál... Zřejmě prošlo, ale bylo by to fér?
BTW Tebou popsaný podfuk s notebookem a kafem :) by bylo na Air+ mnohem těžší odhalit, protože nemá obousměrnou komunikaci a nezapisuje projíždějící čipy do krabiček.
Jak tak tady čtu různé zkušenosti,,
Zkušenost z MS veteranu aneb 4. misto v pr...
Škoda, že se to dozvídám až teď. Pokud ti tvůj čip opravdu na té kontrole blikal a pípal, tak je to na protest. Pokud nebyl podán, tak je to chyba, protože jen tak se z toho stane oficiální záležitost a je možné ten systém případně vrátit k nápravě apod.
V případě Makovi diskvalifikace jsme to udělali. I když jak se pak ukázalo si nebyl Honza tak docela jistý, zda pípal jeho čip, nebo slyšel pípání čipu soupeře, který s ním na kontrole byl. Jury nakonec diskvalifikaci nechala, jeden z důvodů bylo i to, že šlo o jedinou chybu ražení na dané kontrole za celý den.
SI AIR+
Technologické limity
ano!
Jinak zkušenosti s AIR z Enduro závodů jsou jednoznačně pro: nevím, ṕroč nefungovala brána v Liberci 2015, ale na normálních krabičkách jsme neměli problém. Jediný problém byl se závodníky, kteří si nevynulovali, neocheckovali, nespustili AIR (ale v tomhle jsou orienťáci kovaní, ne jak enduristi).